Høyt spill av norsk firma

«Den lengste reisen» er Funcoms første egenutviklede spill;, et høyt spill med millioninnsats fra det norske firmaet.

Synnøve blir dataheltinne

- Målgruppa er i hvertfall ikke actionfreaker, heller jenter, sier produsent Ragnar Törnquist.

For noen år siden var datafirmaet Funcom rebellen i databransjen, med rykte for å ha hentet unge data-nerder ut fra gutterommene sine - til et tilværelse med døgnet som arbeidstid og gratis cola som konkurransedyktig frynsegode.

I dag er snittalderen blant de 110 ansatte steget til oppunder 30 år. Riktignok ser lokalene fortsatt tegneserie-aktig ut med egen spillehall for de ansatte i kjelleren.

Senere i år slipper Funcom action/strategi-spillet «Steel Rebellion», det internasjonalt opphausede «Speed Freaks» og motorsykkelspillet «D.I.R.T». Alle spillene har kostet opp mot 20 millioner kroner å utvikle. Tidligere har selskapet laget dataspill på oppdrag av filmene «Pocahontas» og «Caspar the Friendly Ghost».

HELTINNEN: April Ryan.