.
Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpixVis mer

Luftambulansestrid i nord:

Høyt spill i nord

Bent Høie spiller med høy innsats når luftambulansen settes ut på anbud.

Meninger

«Kjære Bent Høie», skrev kommunelege Hanne Heszlein-Lossius på Facebook natt til i går, etter at hun kom hjem fra utrykning på legevakt i Berlevåg i Finnmark.

Spaltist

Jonas Bals

er utdannet maler, og rådgiver i LO.

Siste publiserte innlegg

«Folk tåler mye her i nord, og lar seg ikke vippe av pinnen over stengte veier og tomme butikkhyller. Her tåler man at medisiner kommer med Hurtigruta, at ting tar tid, og at naturkreftene ikke alltid er på lag. Vi søringer får høy puls av slikt. Er vi fra de store byene, er vi vante med at også politikerne får høy puls av slikt».

«Det man imidlertid ikke tåler bedre her nord, er akutt sykdom eller akutte traumer. Noen ganger er det nesten så jeg lurer på om dere i Oslo tror det. I dag var en slik dag. I natt er en slik natt. Ambulanseflyene våre står på bakken. Man kan sende medisiner med Hurtigruta, men man kan faktisk ikke sende betente blindtarmer eller blødende hjerner med Hurtigruta. Man kan heller ikke sende trafikkskadde, fødende, blodforgiftede eller psykotiske mennesker med Hurtigruta. Og det må dere forstå. Ikke om en uke, ikke når det passer dere, men nå med en gang.»

Grunnen til at hun henvendte seg til helseministeren, er at ambulanseflyene i Finnmark nå står på bakken. Forrige helg sto alle fly fra Kirkenes til Gardermoen. Hele ambulanseflytjenesten i Norge var lammet, med de kritiske følgene det har for akuttberedskapen og liv og helse. Og grunnen til at de står på bakken, er regjeringens og helseforetakenes blinde tro på anbudsutsetting som moderniserings- og effektiviseringstiltak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Kjernen i saken er en anbudsprosess som har endt opp som et stygt og uverdig svarteperspill om akuttberedskapen for mennesker i distriktene», skriver Nordlys på lederplass i dag. Det har ikke manglet på advarsler: Både LO, Norsk Flygerforbund og det medisinske miljøet har ropt varsku før anbudskriteriene ble lagt.

Lørdag holdt Universitetssykehuset i Nord-Norge pressekonferanse om situasjonen. Direktør Einar Bugge og klinikkoverlege Mads Gilbert ved Akuttmedisinsk klinikk rettet der skarp kritikk mot måten denne tjenesten drives på, og at anbudsregimet i ambulanseflytjenesten setter liv og helse i fare. Gilberts klare anbefaling var at viktig nøkkelpersonell nå må inn under den offentlige helsetjenesten og ikke settes ut på anbud. Situasjonen er uutholdelig.

I anbudskonkurransen la dagens operatør, Lufttransport FW, og Babcock Scandinavian AirAmbulance (BSAA) i første runde frem relativt like tilbud. Men ved anbudsrunde nummer to dumpet BSAA tilbudet med 300 millioner kroner. Hvordan var det mulig?

Som så ofte ellers ved anbudsutsettinger og privatiseringer var det de ansattes lønns- og arbeidsvilkår de gikk etter. Og ingen i helseforetaket som er ansvarlig for luftambulansetjenesten, Luftambulansetjenesten HF, stilte seg spørsmålet: Er ikke dette tilbudet for godt til å være sant?

Når noe høres ut som det er for godt til å være sant, er det som regel det. I byggebransjen har vi lært denne leksa på den aller dyreste måten: Bransjen sliter i dag med manglende rekruttering, byggefeil og -mangler, synkende produktivitet og sosial dumping og alvorlig arbeidslivskriminalitet.

En hovedforklaring er å finne i de mange siste årenes ensidige vektlegging på lavest mulig pris. Et prisfokus som etterhvert viste seg å være veldig dyrt, og veldig dårlig butikk både for bedriftene og samfunnet.

For luftambulansetjenesten står det i tillegg om noe langt mer alvorlig. En hel landsdel, som er helt avhengig av luftambulansen for å kunne redde liv og helse, blir nå overlatt i hendene til en ny operatør som vinner anbudet ved å dumpe lønningene. I verste fall risikerer helsemyndighetene også at alle erfarne og kompetente flygere i dagens ambulanseflytjeneste byttes ut med helt nye flygere uten spesialkompetanse på å fly det krevende kortbanenettet i Norge.

Jeg tror de fleste som er avhengige av denne tjenesten – enten det er helsepersonell eller pasienter – vil foretrekke å fly med erfarne piloter som har erfaring i å fly under utfordrende værforhold i mørketiden vinterstid.

Luftambulansetjenesten er en tjeneste hvor det er viktig å ha gode og stabile fagmiljøer. Derfor er det også en tjeneste som aldri skulle vært satt ut på anbud, som ansvarlig redaktør Arne Reginiussen i iFinnmark har påpekt. Han skriver: «Det er faktisk ikke alt man er nødt til å sette til laveste anbyder. Folks liv og helse og tryggheten som beredskapen tross alt gir er en slik sak hvor man rett og slett må bare betale det det koster og ha en trygg og stabil tjeneste».

Kan man overhodet se for seg at noe liknende ville blitt gjort med en tilsvarende tjeneste innenfor Ring 3 i Oslo? Nei, man kan ikke det.

Som lege Hanne Heszlein-Lossius skriver til helseminister Bent Høie: «Det er langt fra Oslo til Berlevåg. Det er langt fra din kontorpult til vår sykestue. Men du må forstå at det som skjer ved din kontorpult har direkte innvirkning på det som skjer på vår akuttstue. ... Det er min plikt å gi deg beskjed om det. Og det er din plikt å gjøre noe med det. Vi tar vakta her i natt, du kan sove. Men i morgen må du handle».