GOD STEMNING: Latteren sitter løst når Dagbladets sjefer presenterer Dagbladet på iPad. Fra venstre: Teknologi- og utviklingsredaktør Hildegunn Soldal, designsjef for Magasinet Sigmund Nordal, ansvarlig redaktør John Arne Markussen, nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord og prosjektleder Erik Saastad.  
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
GOD STEMNING: Latteren sitter løst når Dagbladets sjefer presenterer Dagbladet på iPad. Fra venstre: Teknologi- og utviklingsredaktør Hildegunn Soldal, designsjef for Magasinet Sigmund Nordal, ansvarlig redaktør John Arne Markussen, nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord og prosjektleder Erik Saastad. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Huitfeldt diskuterer medias framtid med Dagbladet

I dag lanseres Dagbladet på iPad!

(Dagbladet): - For Dagbladet innebærer det et tidsskille når vi nå begynner å ta betalt for digitalt innhold. Dette er en viktig begivenhet for oss, og nå kan leserne få Dagbladet når de vil og hvor de vil, sier ansvarlig redaktør John Arne Markussen.

En egen prosjektgruppe har jobbet godt over ett år med å utvikle Dagbladets applikasjon til iPad. Etter å ha saumfart markedet for eksisterende løsninger for å digitalisere avisa, skjønte gruppa at de måtte utvikle et eget system for å få det akkurat slik de ønsket det.

Det har vært en formidabel oppgave for arbeidsgruppa, men de er veldig fornøyde med resultatet som i dag presenteres for leserne.

- Det finnes få andre applikasjoner som gir den genuine avisopplevelsen. Nå kan Dagbladet tilby en ordentlig avisfølelse på digitale flater, sier Sigmund Nordal som har hatt ansvaret for designet til Dagbladets iPad-app.

Det er i første omgang papiravisa Dagbladet og Magasinet som lanseres som betalingsutgaver til iPad. Dette markeres med et medieseminar, hvor blant annet kulturminister Anniken Huitfeldt også skal delta for å snakke om mediebransjens utfordringer.

Avansert design Prosjektleder for Dagbladets satsing, Erik Saastad, framhever brukervennligheten til det egenutviklete systemet.

- Mange iPad-magasiner har så mange interaksjonselementer og så vanskelig navigering at det totalt tar oppmerksomheten bort fra innholdet, sier Saastad.

Denne fellen ønsker Dagbladet å unngå, og har derfor tatt seg tid til å lage en mediebrett-utgave som skal sikre leserne en god leseropplevelse uten forvirrende elementer.

- Vi har laget en løsning som gjør det svært enkelt å hente innhold både fra papirutgaven og nettutgaven. Systemet krever langt mindre manuell innsats enn de konkurrerende løsningene på markedet, samtidig som vi har et avansert design, forteller Saastad.

Ikke stressa Det vil være mulighet for å prøve Dagbladets mediebrett-utgave før man betaler, men ansvarlig redaktør John Arne Markussen ser på satsingen som et første skritt mot å skape betalingsvilje i digitale kanaler.

-Dette produktet er så bra at jeg tror leserne vil benytte seg av det. Men vi er nøkterne og tilbakelente. Vi har gjort produksjonsprosessen nesten helautomatisk, så vi blir ikke stressa om det tar tid å bygge opp en abonnementsbase, sier han.