Hul bekymring

Resetts bekymring for ytringsfriheten klinger hult.

I ANNONSETRØBBEL: Helge Lurås. Foto: NTB Scanpix
I ANNONSETRØBBEL: Helge Lurås. Foto: NTB ScanpixVis mer
Meninger

Det startet som en kampanje fra noen enkeltpersoner på Twitter i påsken, og har nå endt med at Google har blokkert alle sine annonser fra nettstedet Resett. På veien har nettstedet selv og redaktør Helge Lurås påstått at dette er et angrep på ytringsfriheten og mediemangfoldet i Norge.

Kampanjen som startet på Twitter besto i at enkeltpersoner tok kontakt med nettsteder som hadde sine annonser eksponert på Resett. Det er ikke gitt at annonsørene vet at annonsene deres havner på nettstedet, siden de blir distribuert gjennom Googles annonsenettverk AdSence. Etter å ha blitt kontaktet, har flere annonsører reservert seg mot å vises på Resett - blant andre Choice Hotels, Jysk og NorgesEnergi. Det står de helt fritt til å gjøre. Det finnes ikke noe annonseplikt eller annonsedemokrati i Norge. Det er opp til både annonsører, og redaktører, om de vil assosieres med hverandre.

Oppfordringen til å la være å annonsere hos Resett har ført til en like aktiv kampanje fra nettstedet selv. Redaktør Lurås publiserte palmesøndag en artikkel hvor han navnga en enkeltperson som skal ha tatt kontakt med annonsører. Etter at statssekretær Sveinung Rotevatn (V) i klima- o g miljødepartementet ytret seg støttende til initiativet, skrev Resett tre kritiske artikler om ham i løpet av et døgn - uten å innhente kommentarer fra Rotevatn selv. Politikere har all rett til å uttale seg om hvordan medier opptrer, men på prinsipielt grunnlag er det alltid uheldig når politikere i styrende posisjoner blander seg inn i mediers innhold og finansiering. Derfor burde Rotevatn latt være. Rotevatn har selv presisert på Twitter at han ikke er tilhenger av å utestenge aktører fra debatten. En skulle tro Resett, som kaller seg en avis, var interessert i formidle nyanseringene fra statssekretæren i sin dekning.

Det er denne motkampanjen fra Resett som nå ser ut til å ha slått tilbake på dem selv. Nettstedet skal ha oppfordret leserne til å klikke på annonsene på nettstedet, noe som i så fall er et brudd på annonsereglene fordi det manipulerer utbetalingene. Når leserne klikker på annonser, genererer det inntekter for nettsiden. Google holder nå tilbake penger fra Resett. Resett bestrider at reglene er brutt, og vil forsøke å komme til enighet med Google. Det bør være mulig å få til, Google skal ikke være en overredaktør.

Vi oppfordrer ikke til noen boikott, enhver får gjøre en informert beslutning om hva og hvor de vil annonsere og hva de vil lese. Dette står i motstrid til Resett selv. Nettstedet, ved Helge Lurås, har selv oppfordret til boikott av norske medier. Resetts bekymring for ytringsfrihet og mediemangfold klinger hult.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.