Humanitet og åpenhet

«Menneskehetens platå» - «Platea dell'Umanità» - står som en åpen tittel på sommerens hovedutstilling i Venezia. Den sveitsiske sjefkuratoren, Harald Szeemann, har heller ikke tenkt ut fra noen programmatisk plattform.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

VENEZIA (Dagbladet): Gjennom Szeemanns lange virke på den internasjonale kunstarenaen spores ingen tydelige teoretiske tråder og klare prioriteringer, men en våkenhet for de mest ulike tendenser. Dessuten har han alltid hatt et blikk for yngre billedkunstnere, og tok initiativet til et eget forum for de unge gjennom den viktige mønstringen «Aperto» («Åpen») som motvekt til den etablerte elitedivisjonen allerede i 1980. Samtidig ser Szeemann verdien av vekselspillet mellom nykommere og veteraner, noe som gjennomstrømmet hans regi av forrige hovedutstilling i kanalbyen for to år siden.

Sans for regi

Dette ser man igjen i den innbyrdes sammensetningen av avdelingene i Giardini-parken og Arsenale-arealet, men miks av kunstnere er også samspilt med sans for dramaturgi i anslaget. I den første store salen på park-paviljongens utstilling møter man under tittelen «Tankens plattform» en skulpturell kavalkade som spenner over slående ytterpunkter. Auguste Rodins en gang så utfordrende mannstorso av mørkt patinert bronse oppsto da verden var i ferd med å trå over terskelen til forrige sekel.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer