Humor skal få ungdom til å drikke øl

Standupkomiker Rune Andersen selger fjeset sitt til Ringnes: Nå markedsføres hans nye show på sju millioner ølflasker, for å gi det brune ølet draget på ungdommen.

- Standupkomikerne er en ung, dynamisk gjeng i en sjanger som har vind i seilene, sier en fornøyd markedssjef Per-Arnfinn Brekke i Ringnes A/S. Ølprodusenten er hovedsponsor for Stand Up Norge, som har 30 av landets fremste komikere i stallen, men vil ikke ut med hva avtalen er verdt.

- Vi tror vi kan være med på å hjelpe nye talenter opp og fram - samtidig som de hjelper Ringnes til å framstå som et ungt ølmerke. Standup appellerer til vår målgruppe , fastslår Brekke.

De trykker nå bildet av Rune Andersen på alle sine pils- og lettølflasker. Den blide komikeren smiler fornøyd fra den fete reklameplassen på baksideetiketten.

- Det er neppe siste gang vi gjør noe slikt, sier Per-Arnfinn Brekke til Dagbladet.

Den treårige avtalen mellom Stand Up Norge og Ringnes ble inngått i mai i fjor, med opsjon på fornyelse i ytterligere seks år. Ringnes sponser både enkeltforestillinger og større satsinger i regi av Stand Up Norge, for eksempel festivaler og turneer. Men Rune Andersen får ikke en krone selv.

«Folkepilsen»

- Er du en dårlig forretningsmann, Rune Andersen?

- Nei, dette blir det kroner av - for meg også. Showet mitt får masse oppmerksomhet. Jeg treffer jo målgruppa mi midt i fleisen når de minst venter det; de middelaldrende, alkoholiserte akademikerne som trygt tror de kan åpne en øl i sin egen stue.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når du først skal prostituere deg, er det en fordel å ta seg godt betalt. Og sju millioner «post it»-lapper på ølflaskene må da ha en god effekt , mener sørlendingen, som ikke har problemer med å knytte ansiktet sitt til et alkoholprodukt.

Direkte innvirkning

- Jeg har en integritet som er mye større enn kroppen. Men når Rune Andersen begynner å bli høy og mørk, da er det på tide å slutte å drikke , fleiper moromannen, som ikke er blant dem som rager høyest på scenen.

- Men har Ringnes noen direkte innvirkning på showet ditt?

- Ja! På den måten at det faktisk blir satt opp.

Alene på scenen

Standupkomikeren har premiere på sitt nye enmannsshow, «Ligner ikke grisen», på Scene West Victoria 16. mars. Der skal han for en gangs skyld stå mutters alene på scenen - men til gjengjeld kan han støtte seg på å ha et repertoar av 33 norske kjendiser innabords. Rune Andersen «gjør» personligheter som Hans Wilhelm Steinfeldt, Yngve Hågensen, Per Ståle Lønning, Bjørn Eidsvåg, Thor Erling Staff, kong Harald, Jon Lilletun og Stoltenberg - senior og junior - i «Egentlig» og «Hallo i uken» på NRK.

- Kanskje kommer kongen denne gangen også, men jeg prøver å unngå for mange av dem jeg har gjort før.

bente.froytlog@dagbladet.no

SLÅR SEG PÅ FLASKA: - Når du først skal prostituere deg, er det en fordel å ta seg godt betalt, mener Rune Andersen.