Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Humørfylt reise

Stilistisk upåklagelig og humrende morsom, med en unødvendig distanse.

FILM: Utseendet er det ikke noe i veien med og stilistisk og estetisk er «The Darjeeling Limited» en nytelse og et Wes Andersson-produkt fra begynnelse til slutt. Med det følger sterke farger, scener i sakte film, tørr humor, slående scenografi og absurde situasjoner. Det er pent å se på og det er lattervekkende på en humrende måte. Karakterene til Andersson er som vanlige litt patetiske, sammensatte menn på søken etter seg selv og/eller en slags mening med livet. I hovedrollene finner vi Owen Wilson, Adrien Brody og Jason Schwartzman – en velvalgt casting for Wes Anderssons univers. Mennene spiller brødrene Whitman, og vi møter dem i det de stiger på langdistansetoget Darjeeling Limited. Turen blir en slags dannelsesreise, en slags road movie på tog, der vi blir mer og mer kjent med brødrene, samtidig som de blir mer og mer kjent med seg selv og hverandre, mens de stadig havner i merkelig situasjoner.

Unik signatur

«The Darjeeling Limited» kan lett tolkes som en hyllest til den indiske filmskaperen Satyajit Ray, et av Anderssons store forbilder og en av Indias høyest verdsatte filmskapere. Filmene til Ray belyste universelle og eksistensielle humanistiske problemstillinger, og i «The Darjeeling Limited», som i flere av Anderssons filmer, handler det nettopp om å finne seg selv, meningen med livet og så videre.

Unik signatur

En tematikk som ikke alltid er like lett å svelge, da kunstnere har en tendens til å servere en for opplagt og litt smaksløs og klisjéfull pakke. Men vi svelger «The Darjeeling Limited». Håndverksmessig er filmen godt gjennomarbeidet. Den har en tydelig og unik signatur og er full av kvaliteter. Samtidig makter aldri karakterene eller historien som utspiller seg å virkelig engasjere. Andersson pensler fram melankolske enkeltskjebner og fortellinger, men han gjør det hele tiden på en ironisk og tørrvittig måte, noe som bidrar til å skape distanse, framfor å berøre.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling