Humoristisk om forfatterdrømmen

Eksklusivt, humoristisk, men noe konstruert, om identitetssøkende kvinneforfatterliv.

I likhet med Næss' forrige roman «Sonja», handler også «Rita blir forfatter» om identitetssøken, tvetydig barndomslengsel, ubekvem følelse av kropp. For Rita finner seg ikke til rette i verden. Hun er ute av stand til å fullføre studier eller beholde jobber, hun klamrer seg fast til «slemme» menn, rømmer fra snille foreldre, får vilkårlige raserianfall - alt dette på jakt etter en «ekte» følelse. For Næss har tatt det langt når hun skildrer Ritas svarte indre hull, hennes destruktive sosiale liv, forgjeves forsøk på å gripe et tema og uutholdelig egosentriske selvbevissthet: «Jeg står her inne i kirken og leser, tenkte hun da, jeg har smal rygg og leser om Bellman og 1700-tallet og det er noe jeg er interessert i.»

Karikert

Tematisk er denne boka et barn av sin tid, der en nesten-voksen virrer rundt på grensa til det psykotiske. Samtidig «kvinnelitteratur» in extremis, der «alt» er kropp og menn og forelskelse, og da med en infantil lengsel etter det barnlig trygge: skjærgårdssomrer, jul og svarte lakksko. Men Næss unngår på finurlig vis føleriet ved hjelp av en distanserende humor. Snarere kan det visse steder bli for konstruert, som når Rita tror hun får hiv av å bade i badekar, eller forfølger sin «store kjærlighet», et selvbedrag så naivt at det nærmer seg det karikerte.

Poet

Det som fremst av alt redder boka, er et eksklusivt billedspråk. «Jeg er ikke meg, tenkte hun, jeg er bare disse tankene, disse menneskene som kommer seg innenfor og sprer seg i kroppen som et virus, som rop og gråt og latter.» Samtidig er boka brutt opp av tekstene til Rita. Visse av dem kan bli noe psykologisk overtydelige: pukkelrygger, bordeller, kvinner som straffes, tukthus. Men poeten Næss løfter boka ved hjelp av Ritas dikt, som har en helt sentral rolle her. For det er disse som langt på vei forklarer Ritas umulige karakter, og som gjør at «Rita blir forfatter» skiller seg ut i skredet av infantiliserende og tidsriktig forfatterskolelitteratur.