SHOW: Tilsynelatende er han personlig, men ikke selvopptatt.
I «Gu' kor gøy» viser Bjarte Hjelmeland sin fascinasjon over andre menneskers personligheter.
Utkledd I starten av showet hevder Hjelmeland at han ble skuespiller fordi han var så glad i å kle seg ut som barn. Om «Gu' kor gøy» er en målestokk er han fortsatt glad i å kle seg ut.
Når vi teller med filminnslagene på bakskjermen inneholder showet åtte til ti fullstendige eller delvise kostymeskift, fem-seks av dem med parykker og flere med hodeplagg.
Ingeborg Kvamme har skapt kostymene, og står også for scenografien - en minigarderobe som minner om dem som finnes i skuespillergarderober på teatre.
Sminke er en selvfølge, og den legger han stort sett selv, mens han fortsetter å snakke til publikum.
Slik lar han oss få se den gradvise overgangen mellom liksomprivate scene-Bjarte og scene-Bjartes skikkelser; en finstemt oppvisning i eget håndverk.
Typetegningen går langt dypere enn kostymenivå.
Bjarte Hjelmeland er oppriktig nysgjerrig på andre menneskers særpreg, og med gester og ansiktsuttrykk, kroppsspråk og godt timede replikker formidler han både kraften i denne undringen, og det at det i de aller fleste mennesker finnes noe det er verd å være nysgjerrig på.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger