IKKE HELT KLART :  Brasil har slitt med å få til all infrastruktur-satsingen som skulle følge sommerens fotball-VM. Her rydder en arbeider før åpningen av den nye terminalen på Guarulhos; landets største internasjonale  flyplass i Sao Paulo. FOTO: Reuters/Chico Ferreira.
IKKE HELT KLART : Brasil har slitt med å få til all infrastruktur-satsingen som skulle følge sommerens fotball-VM. Her rydder en arbeider før åpningen av den nye terminalen på Guarulhos; landets største internasjonale flyplass i Sao Paulo. FOTO: Reuters/Chico Ferreira.Vis mer

Humpete vei til fotball-VM

På Brasils største flyplass ble det plutselig stummende mørkt. Strømbruddet varte i 20 minutter.

Kommentar

DET lekker fra taket på Itaquerao stadion i Sao Paulo der Brasil om et par uker spiller åpningskamp i sitt eget verdensmesterskap. Meningen var å få et glasstak over deler av tribunen, men så hadde entreprenøren dessverre glemt å bestille det. Nå er det for seint. Taket skal visstnok komme på plass etter VM. Blir det regn, blir noen tusener tilskuere våte, men det er jo en liten sak i et stort land som er vant til enda større lekkasjer.

For eksempel at det meste av transportinvesteringene i forbindelse med dette mesterskapet forlengst har sildret ut av VM-budsjettet på 90 milliarder kroner.

DA Brasil ble tildelt VM av det internasjonale fotballforbundet (FIFA) i 2007, lovet de nye arrangørene at denne sportsfesten skulle brukes til å løfte den nye stormakten til enda et høyere nivå. Det var midt i den svimlende oppgangstiden da landets brutto nasjonalprodukt steg eventyrlig og den kjøpekraftige middelklassen este ut. Hva var da mer naturlig enn å bruke selveste høytidsstunden for nasjonalidretten til å vise verden hva det stadig mektigere Brasil egentlig var god for?

Den første PR-videoen for fotball-VM tok tak i dette. Den viste lykkelige blendahvite mennesker i florlette sommerklær som nøt luksustilværelsen i et praktfullt brasiliansk landskap. Brasil skulle selges som et ferieparadis, og VM var et verktøy for å få det til. Budsjettet for mesterskapet ble sydd sammen med bygging og opprustning av 56 flyplasser, undergrunnsbaner og motorveier landet rundt, der langt mindre enn halvparten av pengene skulle brukes til de 12 fotballarenaene som selve mesterskapet krevde.

DRØMMER TIL SALGS:  På meteroen i Sao Paulo selges VM-trøyer. Det er blitt mye fotball og lite infrastruktur ut av de 100 statlige VM-milliardene. FOTO: Reuters/Paulo Whitaker .
DRØMMER TIL SALGS: På meteroen i Sao Paulo selges VM-trøyer. Det er blitt mye fotball og lite infrastruktur ut av de 100 statlige VM-milliardene. FOTO: Reuters/Paulo Whitaker . Vis mer

Det ble ikke akkurat slik. For bare FIFA hadde makt til å få det til som fotballen ville.

NÅR VM starter om et par uker, står kun noen av de ambisiøse infrastrukturprosjektene ferdige. Den restaurerte terminalen på Guarulhos flyplassen i Sao Paulo der de fleste utenlandske turistene ankommer, ble såvidt klar. Det var helt nødvendig for et skittent utstillingsvindu som i årevis har vært ranket på lista over verdens meste hatete flyplasser, og som seinest i vinter ble fullstendig mørklagt av et 20 minutter langt strømbrudd.

Ellers er skuffelsene over uferdige prosjekter like jevnt fordelt som drømmene; i Belo Horizonte ble det aldri noen T-bane, i Salvador overtok private interesser anbudet på et undergrunnssystem og utsatte byggingen, hovedflyplassen i Rio fikk ikke sin nye rullebane, i Cuiaba er det tenkte trikkesporet fra flyplassen til sentrum foreløpig bare en sølete grøft, monorailsystemet i jungelbyen Manaus ble for dyrt og selveste Golden Line som skulle gli gjennom lufta til ærverdige Morumbi stadion i Sao Paulo hadde plutselig ingen endestasjon å komme til under fotball-VM. For de globale fotballsjefene strøk Morumbi av programmet.

DEN historien er også fortellingen om hvorfor mer og mer av VM-pengene er blitt flyttet fra investering i varig infrastruktur til bygging av rene VM-anlegg.
Da Morumbi ble utpekt som arena for den viktige åpningskampen, startet også drakampen om moderniseringen av denne gedigne 1960-talls konstruksjonen. Månedene gikk med krangel om hvem som skulle betale den lokale Sao Paulo Futebole Clubse de to milliardene som prosjektet kanskje ville koste, før FIFA i 2010 selv erklærte stadion som strøket på grunn av dårlig kvalitet og for få parkeringsplasser.

 MALES TIL FEST: Den brasilianske kunstneren Paulo Consentino gjør klar passende veggmalerier på Congohas flyplass i Sao Paulo.FOTO: Reuters/Paulo Whitaker.
MALES TIL FEST: Den brasilianske kunstneren Paulo Consentino gjør klar passende veggmalerier på Congohas flyplass i Sao Paulo.FOTO: Reuters/Paulo Whitaker. Vis mer

I stedet fikk byrivalen Corinthias løfte om ny stadion. Også brasilianerne selv innrømmer at skiftet ikke kom helt overraskende. Brasils da utadgående president Lula da Silva var på den tida på toppen av popularitetskurven med over 80 prosent oppslutning. Han var dessuten ivrig Corinthias-fan, og hjalp fram et ekstra statlig tilskudd på milliardene for å få Itaquera stadion bygget i rekordfart i et av byens slumområder.

BYGGETEMPOET holdt altså ikke helt til å få det nødvendige glasstaket på plass til VM-start, men i det store bildet er det ikke arenaene det skorter på i dette mesterskapet. Fotballturneringen er blitt et speilbilde på alt det som er gått galt under den økonomiske boomen som har løftet Brasil opp til verdens sjuende største økonomi.

Der er manglende infrastruktur noe av det mest iøynefallende, og typisk nok startet de landsomfattende protestene sist sommer med en krangel om billettprisene på de lokale bussene i Sao Paulo.

For hvorfor skal ikke en busstur for hvem som helst også holde FIFA-standard nå som globale fotballsjefer i årevis har fått lov til å stille kravene til hvordan Brasil skal utvikle seg?

 FIN ÅPNING:  Brasils president Dilma Rousseff taler under åpningen av Guarulhos flyplass for fjorten dager siden. Dessverre har VM-satsingen på infrastruktur landet rundt blitt mest prat. FOTO:Reuters/Paulo Whitaker .
FIN ÅPNING: Brasils president Dilma Rousseff taler under åpningen av Guarulhos flyplass for fjorten dager siden. Dessverre har VM-satsingen på infrastruktur landet rundt blitt mest prat. FOTO:Reuters/Paulo Whitaker . Vis mer
Lik Dagbladet Sport på Facebook