Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hun er blant de heldige få i høst

Turbotid i bokbransjen.

UTSOLGT DEBUTROMAN: Linnéa Myhre er kjent som en av Norges mest populære bloggere, og debutromanen hennes ble utsolgt på dagen. Få av høstens bokaktuelle forfattere kan regne med like mye oppmerksomhet som hun har fått.
Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet
UTSOLGT DEBUTROMAN: Linnéa Myhre er kjent som en av Norges mest populære bloggere, og debutromanen hennes ble utsolgt på dagen. Få av høstens bokaktuelle forfattere kan regne med like mye oppmerksomhet som hun har fått. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet Vis mer

Nå er vi i ferd med å gire opp et par hakk eller tre, alle som jobber med bøker. På et blunk skifter stemningen fra søvnig sommer til hektisk høst.

Det merkes på boksidene våre, både på papir og nett: I går og i dag har vi anmeldt seks blodferske norske romaner og én barnebok. Flere av dem har alt fått bred forhåndsomtale - både hos oss og i andre medier.

De er de heldige få. Med den enorme strømmen av litteratur som lanseres de neste tre månedene, sier det seg selv at en hel del kommer til å drukne i mengden.

Enkelte forfattere kan cruise rundt i bokhøsten, flytende på den selvforsterkende effekten av et allerede etablert navn. De kan for eksempel hete Gunnar Staalesen, Ari Behn, Ingvar Ambjørnsen og Lars Saabye Christensen. Gjengangere på bestselgerlistene, og dermed i spaltene. Eller var det omvendt?

I år er det mange av dem. De kommer til å dele de fremste bordene i bokhandlene med store internasjonale hyper som «Fifty Shades of Grey», samt biografier om alt fra fotballspillere til kongelige. Kjetil Rekdal, Steffen Iversen, Wenche Myhre, dronning Sonja og Toralv Maurstad er noen av dem vi skal bli litt klokere på i høst.

Det er mange mekanismer som avgjør hvem som vil synes i høstmørket, og kvalitet er ikke nødvendigvis den mest framtredende. Enkelte historier er lettere å selge enn andre. Noen ganger har også forfatterne selv bakgrunnshistorier som hjelper på salget. Linnéa Myhre er tidligere kåret både til Norges beste blogger og mest sexy, og da hun debuterte med roman om spiseforstyrrelse forrige mandag, ble den utsolgt på dagen.

Kjendiseffekten er sterk, det var Juritzen forlag fullt klar over da de - for å ta et mindre litterært eksempel - krydret Tone Orainis nye cupcakebok med favorittoppskriftene til forfatterens bestevenner Triana Iglesias, Tone Damli og Tshawe fra Madcon. Den vil utvilsomt sørge for glam på boklista i høst.

Nye medier har også ført med seg flere nye markedsføringsmetoder. Mange bøker hypes på nettet, via bokblogger og liknende - igjen er «Fifty Shades of Grey» et eksempel. Hvor viktig netthypen er for salget, illustrerte Gyldendal godt da de valgte «norsk» tittel på oversettelsen («Fifty Shades: Fanget»), uten en gang å forsøke å finne på en norsk vri på ordspillet i den engelske tittelen. Man gambler ikke med et merkevarenavn.

Uansett - heller ikke på nett er det de lavmælte, språklige finessene som framelskes, men heller sjangerbundne tekster med tabloid tematikk.

Ingen av disse mekanismene har noe å gjøre med hva som er god og dårlig litteratur. Mange av høstens bøker må pent klare seg uten slik markedsføring, uten at det fratar dem livets rett. Men det vil ganske sikkert frata dem hylleplass i bokhandlene og spalteplass i avisene.

Av og til innrømmer bokpusherne selv når de ringer, at denne boka er ikke lett å selge inn.

Ikke alle bøker skal være det. Men det er da en kommer med det årvisse hjertesukk: Må ei bok som denne nødvendigvis utgis samme uka som den siste erotiske hyllevelteren og fire-fem bestselgerkrimmer? Må virkelig alle disse bøkene pushes ut i løpet av tre hektiske høstmåneder?

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media