Anmeldelse: «The Old Guard»

Hun er en av de aller største

Bare innrøm det, du har alltid hatt lyst til å se Charlize Theron kløyve terrorister med ei kampøks.

Gamle helter: «The Old Guard» er en type actionfilm som ikke lages lenger, mener Dagbladets anmelder. Video: Netflix Vis mer

Hva kreves egentlig for å få status som udødelig actionhelt på film? Det er naturligvis mange veier til boom!, men å tro det handler om store muskler og grus som skraper barskt mot stemmebåndet, er å undervurdere denne ekstremt krevende skuespillerdisiplinen. De som virkelig blir stående for ettertiden har alle et sterkt fysisk nærvær, stuntkoreografisk eleganse og presisjon, og ikke minst en evne til å formidle sårbarhet bak den tøffe fasaden. Det handler ikke bare om evnen til å gi juling, men til å ta den imot også.

Det hjelper dessuten å ikke være mer jålete enn at man klarer å lire av seg replikker som «Jeg er Andromache av Skytia, men du kan kalle meg Andy,» uten å himle med øynene.

«The Old Guard»

4 1 6

TV-film

10. juli

«Bare innrøm det, du har altid hatt lyst til å Charlize Theron kløyve terrorister med ei kampøks.»

Den allsidige Charlize Theron fyller samtlige kriterier til gangs, og er en sånn skuespiller man alltid har tenkt på som en actionhelt selv om filmografien hennes egentlig har forsvinnende få vellykkede eksempler på sjangeren. Men etter at hennes ikoniske Imperator Furiosa stakk av med både skurkens harem og resten av filmen i mesterverket «Mad Max: Fury Road», sementerte hun posisjonen som en av de aller største.

Høy smerteterskel

«The Old Guard», som kommer rett på Netflix denne helgen, er intet mesterverk. Mer et solid innslag i en sjanger man ikke ser så ofte lenger utenfor videospillene, et nikk til åtti- og nittitallets diffuse nåtidig-scifi-fantasy-actionthriller-hybrid. Theron spiller lederen for en gjeng leiesoldater som viser seg å være fordømt effektive, ikke fordi de klarer å unngå å bli skutt, men fordi de har høy smerteterskel og er mer eller mindre udødelige.

På uforklarlig vis har en håndfull soldater gjennom historien fått en helbredelsesevne som gjør at banesår lukker seg, og selv ikke åpne halspulsårer eller nakkeskudd er mer enn en midlertidig ubeleilighet. Tenk Marvels Wolverine bare uten klør, men med sverd og gønnere.

Disse mildt sagt lukrative egenskapene ønsker naturligvis den onde techbro-en Merrick (Harry Melling) å kapitalisere på, og våre helter er plutselig jaget. Samtidig viser en ung amerikansk marinesoldat (KiKi Layne) stasjonert i Afghanistan tilløp til samme evner. Plottet inneholder faktisk ikke så veldig mye mer enn det, men velger heller å fokusere på actionscener og karakterbygging. I det store og det hele et godt valg, litt fordi manusforfatteren har veldig mye bedre grep på mellommenneskelige scener enn de med forklarende dialog og dramatisk framdrift.

Men mest fordi filmen skjønner det som så mange moderne actionfilmer synes å tenke er uviktig: at vi er nødt til å kjenne og bry oss om rollefigurene våre før vi engasjerer oss når kuleregnet først begynner.

Ikke Ibsen

Både skurkene og de evige soldatene er tydelig og enkelt tegnet, med klare grunnmotivasjoner. Det er ikke akkurat Ibsen, men fortsatt et øksehode foran sine sjangersøsken, både barskt, morsomt og iblant rørende romantisk. Det gjør også at man bryr seg mindre om at actionscenene, til tross for at de er velspilt og -koreograferte, ikke akkurat kan karakteriseres som storslagne eller nyskapende, og at plottutvikling av og til er både ulogisk og direkte teit.

Og midt i kuleregnet står altså Theron som den eldste av krigerne og gir Andy en kontrastfylt personlighet av nihilistisk livstrøtthet og melankoli balansert med en altruistisk tro på at menneskeheten er verdt å kjempe for.

Hun tilfører ofte filmen mer pondus enn den fortjener, og minner oss på at det ikke lages mange actionhelter som henne lenger.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!