BLIR OPPFATTET SOM KLAMT: Marta Breen mener flere mannlige anmeldere får problemer når de vurderer tekstene til utleverende kvinnelige artister. FOTO: LARS EIVIND BONES
BLIR OPPFATTET SOM KLAMT: Marta Breen mener flere mannlige anmeldere får problemer når de vurderer tekstene til utleverende kvinnelige artister. FOTO: LARS EIVIND BONESVis mer

- Hun er en kvinnssjåvinist

Mannlige norske plateanmeldere slår tilbake.

Idé: Bylarms Runar Eggesvik uttaler seg i en sak i Dagbladet i dag, og som «gjesteredaktør» har han tatt initiativ til en oppfølging av denne (se faktaboks til høyre). 

(Dagbladet.no): Hvorfor får kvinnelige artister så mye kjeft for å synge om seg selv?, spurte journalist og feminist Marta Breen i en artikkel i Dagbladet i dag.

Breen argumenterte for at artister som skriver dønn ærlige tekster om kvinneliv blir oppfattet som klamme av anmelderne - som etter hennes oppfatning hovedsaklig består av en gjeng mannlige skribenter mellom 30 og 60 år.

Én av anmelderne som får kritikk i artikkelen er VGs Thomas Talseth. Han har ingen planer om å legge seg flat:

— Marta Breen hamrer stadig mer desperat løs på mannlige kritikeres synspunkter på kvinnelige artister, som om det er en uting at vi i det hele tatt skriver om dem. Hun baserer sin virksomhet på å skrive om kvinner i musikklivet, og korstoget hennes får det til å fremstå som om mannlige musikkjournalister står i veien for henne. Dét gjør meg ikke til en mannssjåvinist. Argumentene hennes går snarere i retning av at hun selv er en «kvinnssjåvinist», skriver Talseth i en e-post til Dagbladet.no.

- Fusk med argumentene
I Breens artikkel henviser hun også til anmelder Tor Hernan Floor, som i en av sine artikler kritiserer singer/songwritere for å skrive innholdsløse tekster.

«Svenskene er unike på området. De fortsetter å spytte ut plater med låtskrivere som synger om å skrelle en avokado, føde barn, og ta bussen fra A til B», skriver Floor i sin anmeldelse av Frida Hyvönens siste plate.

Groove.no-anmelderen anklager imidlertid Breen for å ha bestemt seg for en konklusjon, og deretter fusket for å finne argumenter som skulle passe inn i denne:

- Problemet er at Breen trekker sitater ut av sin sammenheng. Jeg vil bare si noe om produktet som helhet, og da er det irrelevant om artisten er kvinne eller mann. Dessuten elsker jeg mange plater laget av kvinnelige artister, som både er personlige og utleverende. For eksempel Feist sin siste, sier Floor.

Trekker fram topplista
Også Talseth trekker fram sin forkjærlighet for kvinnelige artister.

- På min topp fem-liste over fjorårets plater, publisert i VG i desember, hadde jeg Ane Brun som nummer én og Marit Larsen som nummer to. To nydelige plater preget av intimitet og følsomhet. Dét får tale min sak i denne problemstillingen, andre anmeldere får svare for seg selv.

Talseth benytter også anledningen til å komme med et lite stikk i retning konkurrenten Dagbladet. På spørsmål om det er tilfeller der mannlige anmeldere vurderer kvinnelige artister på andre måter enn kvinnelige anmeldere, svarer han:

— Ja, for eksempel når Dagbladets Anders Grønneberg anmelder en Marit Larsen-konsert, og skriver at «ungjenta er så smått blitt kvinne». Dét hadde neppe en kvinnelig anmelder skrevet. Ikke så mange mannlige heller, heldigvis.

Flere kvinnelige anmeldere
Dagbladet.no har vært i kontakt med flere kvinnelige anmeldere, som ikke har ønsket å uttale seg om saken.

Lydverket-programleder Ingerid Stenvold sier hun forstår hva Breen mener, men klarer likevel ikke å bli så opprørt over saken. Stenvold tror det er måten å være intim på som kan få anmeldere til å reagere, ikke spesifikt om artisten eller kvinne eller mann:

- Også mannlige artister kan bli kritisert for å være for intime, mens enkelte kvinnelige artister som skriver personlige tekster, for eksempel Rockettothesky, får ros.

- Kjønnsdimensjonen ved musikkanmelderi er ikke nødvendvis irrelevant, men det å anklage mannlige anmeldere for å gjøre noe galt synes jeg er å skyte litt skjevt. Utfordringen er vel heller at vi kanskje har for få kvinnelige anmeldere, sier Stenvold.                        
Det er ikke VGs Thomas Talseth uten forbehold enig i:

— Hvis løsningen er å slippe løs en haug skribenter som insisterer på å gi dyktige og suksessrike kvinnelige artister en offerrolle de neppe er hypp på, er nok svaret mitt «nei». Men jeg ønsker enhver god anmelder, uansett kjønn, hjertelig velkommen på banen.

SLÅR TILBAKE: VGs Thomas Talseth mener Breen bommer, og viser til at han kåret to plater laget av kvinner til fjorårets beste. FOTO: VG
SLÅR TILBAKE: VGs Thomas Talseth mener Breen bommer, og viser til at han kåret to plater laget av kvinner til fjorårets beste. FOTO: VG Vis mer