CANNES (Dagbladet): Palmene står struttende klare, og den røde løperen er rullet ut. I dag åpner årets filmfestival i Cannes.
Filmfestivalen er og forblir den viktigste begivenheten i året for alle som har en løs forbindelse til filmbransjen, og opprettholder posisjonen ved hjelp av en snedig schizofreni. Svære, kommersielle Hollywood-premierer, med stripyntede stjerner på den nevnte løperen, finner alltid sted i Cannes. Det er stjernetettheten som er den viktigste grunnen til at rundt fem tusen journalister får overtalt påholdne redaktører til å fly dem til rivieraen.
Samtidig blir de samme fem tusen journalistene utsatt for et sofistikert konkurranseprogram med filmer fra hele verden: Kom for stjernene, bli for kunsten.
Filmfestivalen har alltid sett på seg selv som beskytter av den såkalte auteur-filmen: Personlige, ambisiøse filmfortellinger, skapt for det store lerretet. Filmskapere som Federico Fellini, François Truffaut, Steven Soderbergh, Michael Haneke, Lars von Trier og Quentin Tarantino har fått sine store gjennombrudd her.
I år er det som om festivalen vil understreke at det er disse filmskaperne som de først og fremst er opptatt av å skyve fram.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger