- Hun er skamløst privat

Tone Damli klarer alltid å skape oppmerksomhet rundt sine musikkvideoer.

PERSONLIG:  Det er lett å dra paralleller til bruddet mellom Tone Damli og Aksel Hennie når man ser Damlis nyeste musikkvideo «Winner of Loosing Game».  Foto: FRA VIDEOEN
PERSONLIG: Det er lett å dra paralleller til bruddet mellom Tone Damli og Aksel Hennie når man ser Damlis nyeste musikkvideo «Winner of Loosing Game». Foto: FRA VIDEOENVis mer

(Dagbladet): Nylig har tre kjente, norske artister hatt musikkvideopremierer. Fredag slapp Tone Damli «Winner of a Losing Game» og tidligere forrige uke kom Maria Mena med «I Always Liked That» og Linnea Dahle med «A room in a city».

- Det har vært en kjempeoppblomstring i musikkvideoer de seneste åra, spesielt når det gjelder videoer med mye lavere budsjett, sier Rannveig Falkenberg-Arell, musikkanmelder i Dagbladet.

Det opplever også Marie Komissar, fungerende musikksjef i p3.

- Lenge lå musikkvideoen nesten død, men er nå superviktig igjen, sier hun.

- Enormt viktige videoer Musikkjournalist Asbjørn Slettemark, kjent fra blant annet Lydverket på NRK, mener det er åpenbart at musikkvideoen har fått en helt ny rolle i musikkbransjen

- Videoene spres i sosiale medier og på YouTube, og de store nettavisene bruker mye plass når musikkvideoene har premiere. Det gjør musikkvideoen enormt viktig i lanseringen av en artist, sier han.

Komissar mener YouTube helt klart er et viktig sted å være for Damli, Mena, Dale og andre norske artister.

- Både der og på sosialemedier har musikkvideoene virkelig fått en renessanse, sier hun.

- Er det høyt nok nivå på disse musikkvideoene?

- Det kommer an på hva målet med dem er. Slik jeg ser det, er musikkvideoer effektfulle nesten uavhengig av kvaliteten, men i internasjonal sammenheng er det nok få norske musikkvideoer som er påkostet og spektakulære nok, sier Komissar som mener Mena har den beste videoen av de tre.

- Tone er fascinerende - Klarer norske artister å skape oppmerksomhet rundt sine videoer, selv uten kjempestore budsjetter?

- Tone Damli er jo et ekstremt facsinerende tilfelle, sier Falkenberg-Arell.

UTEN FRYKT: Maria Mena synger om hjertet og det å kvitte seg med frykt i sin nyeste musikkvideo «I Always Liked That». Videoen ble spilt inn i Los Angeles.  Foto: FRA VIDEOEN
UTEN FRYKT: Maria Mena synger om hjertet og det å kvitte seg med frykt i sin nyeste musikkvideo «I Always Liked That». Videoen ble spilt inn i Los Angeles. Foto: FRA VIDEOEN Vis mer

På sin blogg har Damli skrevet at låta reflekterer de siste månedene av hennes liv mer enn hun egentlig er komfortabel med. Det er også lett å trekke paralleller mellom musikkvideoen og bruddet mellom henne og Aksel Hennie.

- Tone er først Tone Damli, så sanger. Hun spiller på sin offentlige rolle, på lignende måte som Rihanna. Det skaper oppmerksomhet. Maria Mena er jo også privat, men hun er ikke like skamløs som Tone, fortsetter hun.

- De er ganske «EMO» Ekspertene påpeker at det er mange likhetstrekk ved videoene.

- Jentene er i hovedfokus i alle videoene. Det ser nesten ut som videoene er levende bilder fra photoshoots, sier Falkenberg-Arell.

- Felles for Maria og Tone er at de fokuserer på en stemning. Egentlig er de ganske «EMO» - her er det følelsene som står i fokus. Linnea har et mer lystig uttrykk, fortsetter hun.

Ekspertene tror musikkvideoen kommer til å være en viktig kanal for artistene å vise seg fram på i lang tid framover.

- Det som er så kult, er at i dag har egentlig alle artister råd til å lage en musikkvideo. De trenger ikke å dra til Los Angeles og bruke mange, mange penger på pådyre innspillinger. Det eneste de trenger er en god idé og et kamera på telefonen. Musikkvideomarkedet er blitt demokratisert på en helt annen måte i dag, sier Slettemark.

SURREALISTISK: - Under innspillinga følte jeg at vi var inne i en surrealistisk verden hele dagen, har Linnea Dahle sagt til Dagbladet om sin nyeste video «A room in a city».  Foto: BJØRN OPSAHL
SURREALISTISK: - Under innspillinga følte jeg at vi var inne i en surrealistisk verden hele dagen, har Linnea Dahle sagt til Dagbladet om sin nyeste video «A room in a city». Foto: BJØRN OPSAHL Vis mer