Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse film «Bombshell»

Hun er skummelt lik originalen

Charlize Theron etterligner Megyn Kelly i «Bombshell», men Metoo-filmen ender som banalt heltinneepos.

«Bombshell»

3 1 6

Drama

Regi:

Jay Roach

Skuespillere:

Charlize Theron, Nicole Kidman, Margot Robbie, John Lithgow

Premieredato:

10. januar 2020

Aldersgrense:

9 år

Orginaltittel:

«Bombshell»

«Fascinerende Metoo-historie blir platt heltinneepos»
Se alle anmeldelser

FILM: Så, her har du forsåvidt et interessant scenario: En Metoo-historie fra det som for store deler av filmbransjen er fiendens leir. «Bombshell» handler om oppgjøret med Roger Ailes, den mektige sjefen for det høyrevridde og populistiske Fox News, som hadde trakassert kvinnelige medarbeidere i flere tiår.

I kanalen som hadde hatt en tydelig brodd mot feministisk aktivisme ble Ailes til sist felt av noen av de mest ankerkvinnene, Gretchen Carlson og Megyn Kelly, her spilt av Nicole Kidman og Charlize Theron.

Ligner originalen

«Bombshell» tar deg inn i en verden der kvinnene har lite fett på kroppen, men bærer rundt på desto flere kilo med blonde lokker, tunge løsvipper, og bevende frykt for at de vil bli kalt inn på kontoret til den bjeffende Ailes (John Lithgow) og spurt om hvor sterkt de egentlig ønsker å komme på tv i beste sendetid.

Stjernen er den populære Kelly, spilt av Theron med nennsomme ansiktsproteser og en dyp stemme som gjør henne så lik originalen at du nesten skvetter. Også Kelly er prisgitt Ailes, ratingene, og spøkelset av eieren Rupert Murdoch som stadig svever over vannet.

Men «Bombshell» antyder at det er Kellys høyst offentlige feide med Donald Trump, der han tvitret nedsettende ting om henne etter at hun hadde stilt ham et kritisk spørsmål på direkten, som får henne til å gi sin støtte til de som står svakere enn henne selv, den marginaliserte Carlson og den oppdiktede, unge reporteren Kayla (Margot Robbie), som har valgt å gi etter for sjefens forventninger til kvinner som vil opp og frem.

Metoo i fryktkultur

«Bombshell» er på sitt beste når det er et nøkternt studium av makt, og av en gjennomtrengende fryktkultur. Alle de som opplever overtramp må gjøre et overslag om hva de kan vinne og hva de kan tape på å ta opp kampen.

Når Ailes omsider ofres, er det ikke fordi han har gått over streken, men fordi han har skadet Murdoch-familiens merkevare. Trump er så viktig for Fox News’ seertall at ledelsen er omhyggelig med ikke å støte ham fra seg.

Likevel ender filmen som en banal fistpump, der Kidmans Carlson ser rett inn i kamera og oppfordrer kvinner til å handle. Det er helt merkelig hvordan «Bombshell» gir seg selv en mulighet til å ta opp noe det ville vært spennende å vite mer om — hvilke tanker kvinner som Carlson og Kelly gjør seg når deres egen situasjon krever at de handler på en måte som ikke er i tråd med ideologien de og kollegaene deres har pushet — og ofrer det for å kunne skape et enkelt heltinneepos.