NY, GOD OLJETHRILLER:  Sidsel Dalens andre oljethriller er minst like god som den første, mener anmelderen. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET
NY, GOD OLJETHRILLER: Sidsel Dalens andre oljethriller er minst like god som den første, mener anmelderen. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADETVis mer

Hun har skrevet en intens thriller om olje og menneskehandel

Sidsel Dalen presser sine karakterer maksimalt.

ANMELDELSE: Sidsel Dalen debuterte som forfatter for to år siden. Om «Dødelige dråper» skrev jeg at den var talentfull og underholdende, men noe overlesset. Den manglet den stramheten som kjennetegner virkelig gode thrillere. Hennes nye bok, «21 dager», er svar på tiltale.

Den er mer disiplinert enn debuten, uten at den av den grunn er blitt mindre spennende.

Likevel: Sidsel Dalen er åpenbart en forfatter som liker å skrive om store følelser og voldsomme begivenheter. «21 dager» handler om prostitusjon og menneskehandel, om maktbegjær og svik og traumer fra barndommen og bedrag og grådighet og det meste som hører thrilleren til, ispedd sexscener som gjør denne anmelderen lett forlegen.  

Hun har skrevet en intens thriller om olje og menneskehandel

21 dager

Tittelen refererer til hvor mange dager det er igjen til den unge, østeuropeiske jenta Irina fyller 13 år. Irina og søsteren Anna er ofre for menneskesmugling. De ble lovet et bedre liv i vesten, men endte som slaver under den maksimalt psykopatiske halliken Ghasi. Ghasi er mild mot seg selv og knallhard mot alle andre. Han har kun ett prinsipp igjen i livet, og det er at han ikke lar jentene møte kunder før de fyller 13 år.

Journalist Mia Mikkelsen blir satt til å dekke drapet på avdelingslederen i Oljedirektoratet. Han blir funnet etter et fall på 18 etasjer, på fortauet utenfor hotellet sitt i København, der han skulle delta på en internasjonal energikonferanse. Hans død henger på mystisk vis sammen med de to østeuropeiske jentenes skjebne. Men hvordan? Og vil Mia Mikkelsen rekke å finne svaret før 21 dager har gått?  

Drevet til bristepunktet

Det finnes sikkert en realisme i Sidsel Dalens thriller, og hennes kunnskaper om oljebransjen virker solide og er fint utporsjonert i historien. Men thrilleren skal ikke først og fremst være realistisk, den skal være handling satt på spissen, med scener og karakterer som fortoner seg sannsynlige i romanens univers, men ganske usannsynlige utenfor.

Sidsel Dalen behersker denne balansegangen godt. Handlingen er ekstrem, og så godt som samtlige karakterer er drevet til bristepunktet. Effekten er en lettlest, underholdende og tempofylt historie.