Hun kan bli en av våre mest sentrale samtidsforfattere

Suverent håndverk fra Helga Flatland.

TRILOGI: Helga Flatland avslutter sin kritikerroste trilogi.
Foto:  Siv Johanne Seglem / Dagbladet
TRILOGI: Helga Flatland avslutter sin kritikerroste trilogi. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ANMELDELSE: «Det finnes ingen helhet» er tredje og siste bok i Helga Flatlands trilogi om en Telemarksbygd som mister tre unge gutter i krigen i Afghanistan. Den dekkende tittelen er eksistensiell, og den viser at livet selv ikke gir noen helhet.

Men den kommenterer også siste bok, som ikke er den oppsummeringen eller avrundingen vi kanskje ventet på.

En bok som i likhet med de to foregående gir en imponerende innsikt i hverdagsmenneskers liv, gjennom et nydelig skrivehåndverk fra en debutant. Men en bok som også er preget av en viss materialtretthet.

Tre motiver «Var det verdt det?» heter det i en kronikk i Aftenposten fem etter år at Kristian, Tarjei og Trygve ble drept av en bilbombe i Afghanistan i 2007. En av bokas fortellere gir et overraskende svar på det. Da har vi lest oss gjennom tre bøker som gir en nesten klaustrofobisk innsikt i følgene av de tre guttenes død. I «Bli hvis du kan. Reis hvis du må» (2010), får vi vite bakgrunnen for hvorfor de tre dro ut i krigen: Kristian av eventyrlyst, Tarjei fordi han flyktet fra farens krav om at han mot sin vilje skulle overta gården. Trygve fordi han var forelsket i nabogutten Vegard. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer