DIREKTØR: Katrine Synnes Finnskog har vært manager for mange populære artister. Nå er hun ansatt som direktør i Music Norway, som skal sørge for at norsk musikk blir solgt til utlandet. Foto:  Steinar Buholm/Dagbladet.
DIREKTØR: Katrine Synnes Finnskog har vært manager for mange populære artister. Nå er hun ansatt som direktør i Music Norway, som skal sørge for at norsk musikk blir solgt til utlandet. Foto: Steinar Buholm/Dagbladet.Vis mer

Hun skal sørge for at norsk musikk blir solgt til utlandet

Kathrine Finnskog Synnes blir direktør i Music Norway.

(Dagbladet): I juni besluttet Kulturdepartementet å slå sammen de to organisasjonene MIC og MEN (Music Export Norway) til Music Norway.

I dag ble det bestemt at det er Kathrine Finnskog Synnes som skal være øverste sjef etter sammenslåingen.

Hun har tidligere vært med på å drive management- og bookingbyrået Bpopmentometer, som representerte blant annet Bigbang, Thomas Dybdahl, Susanne Sundfør, Maria Haukaas Mittet, Real Ones og Elvira Nikolaisen.

Hun har også vært manager for Alexander Rybak og Tooji.

Music Norway skal bidra til økt eksport av norsk musikk til utlandet.

- Det nye selskapet Music Norway vil bidra til en vesentlig styrking av eksport og profilering av norsk musikk. Allerede er norsk musikk godt representert internasjonalt, men potensialet er trolig enda større, sa tidligere kulturminister Anniken Huitfeldt da sammenslåingen var et faktum.

Andre nestleder i Norsk Kulturråd, Arnfinn Bjerkestrand, mener det haster å komme videre i gang med det å gjøre norsk musikk salgbar i utlandet.

- Det er bra at Music Norway nå er etablert og at ny direktør er på plass. Det haster med å komme videre i det viktige eksportarbeidet av norsk musikk, blant annet i lys av den nye kulturnæringsplanen som er varslet, sier Bjerkestrand.

Det har ikke lyktes Dagbladet i å komme i kontakt med Finnskog Synnes i dag.