LEDER

Leder

Hun snakker om å gjøre tiåringer til NAV-klienter

La skolen ta seg av barna som strever faglig.

OSLO  20160520.
Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) legger frem stortingsmeldingen NAV i en ny tid  for arbeid og aktivitet. Meldingen f¯lger opp rapporten fra ekspertutvalget i NAV.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
OSLO 20160520. Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) legger frem stortingsmeldingen NAV i en ny tid for arbeid og aktivitet. Meldingen f¯lger opp rapporten fra ekspertutvalget i NAV. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.

DAGBLADET MENER: Det beste som kan sies om ideen er antagelig at den var godt ment. Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) lanserte før helgen forslaget om at skolene burde koble in NAV overfor femteklassinger som sliter på skolen, ut fra en idé om at man allerede da «ser hvem som står i fare for å falle ut av arbeidslivet», og at det er best om så mange som mulig samarbeider om å hjelpe til.

Hauglie snakker i praksis om å gjøre tiåringer til NAV-klienter, allerede definert som potensielle medlemmer av et trygdet sjikt. Det gjøres gjennom et resonnement som går i feil retning. Det er et problem at barn og ungdommer som faller ut av skoleverket, kan møte færre muligheter på arbeidsmarkedet og dermed havne i NAV-systemet. Men Hauglies forslag ser på strevende femteklassinger som om de først og fremst er vordende navere, ikke først og fremst barn. De er barn som trenger å få mestringsfølelsen bygget opp og sosiale og faglige hull fylt igjen av den typen kompetent fagpersonell som er (eller skal være) tilknyttet skolene.

Det mest betimelige spørsmålet for den som vil hjelpe barn som faller akterut, er om disse fagpersonene er mange nok eller kompetente nok, snarere enn hvor mange utenforstående institusjoner som skal kobles inn. Tidligere denne uken rapporterte Barneombudet at halvparten av spesialundervisningen i skolen, for elever med behov for spesiell pedagogisk oppmerksomhet, skjer uten kvalifiserte lærere. Den som vil hjelpe elever som føler at resten av klassen seiler videre mens de selv strever med å henge med, kan begynne her.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer