CD: Med sin tiende plate stadfester Susanne Lundeng sin fjellstøe plass i norsk musikkliv. I tekster og melodier skildrer hun livets drama, både i forhold til mennesker og landskap.
På plata «Det var nære på», som kommer i dag, omfavner den sprelske felevirtuosen og sangeren tilværelsen på en bejaende og bejublende måte, mens dramaet i melodiføring og arrangementer minner om at stormer og harde bølgeslag kan herje i dypet. Fra i morgen fram til midten av april drar hun på turne Norge rundt, til sammen 15 konserter.
Jeg anmeldte Lundengs debut «Havella» fra 1991, atten slåtter spilt med den fineste hånd. Jeg skrev at musikken ble framført «så rent og følsom at den synes å være smidd inn i det forunderlige nordlandslandskapet.» Slik er det fortsatt.
Den nye plata spenner fra sarte viser til partier som hamrer seg inn i kroppen, særlig i den 10 minutter og 33 sekunder lange «Nattmorran». For et sug! Jazz, smidd i de dypeste gruver. Arnfinn Bergrabb dunker trommene blå. Honnør også til Bjørn Andor Drage; oppført med ti tangentinstrumenter, fra hammond B3 til kirkeorgel. Trollfingre!
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger