HEVN: I «Drag me to hell» angrer kundebehandleren Christine (Alison Lohman) snart på at hun nekter sigøynerkvinnen Mrs. Ganush (Lorna Raver) nytt banklån.
HEVN: I «Drag me to hell» angrer kundebehandleren Christine (Alison Lohman) snart på at hun nekter sigøynerkvinnen Mrs. Ganush (Lorna Raver) nytt banklån.Vis mer

- Hun sugde på haka mi en hel dag

Sam Raimi skremmer Cannes med «Evil Dead»-light.

||| CANNES (Dagbladet.no): Etter ni dager med alvor, drama og mer eller mindre tilgjengelig kunstfilm er det endelig blitt nerdens tur i Cannes. Med «Drag me to Hell» gjør Sam Raimi det gutteromsbeboerne har ventet på i årevis når han nå vender tilbake til skrekkrøttene sine.

Slik det gjerne er i denne sjangeren skal det ikke så mye til før det går galt. Det hele starter med at en ung og ambisiøs kundebehandler nekter en gammel sigøynerkvinne forlengelse på huslånet sitt. Som takk får hun kastet en forbannelse over seg, noe som i beste Raimi-ånd snart manifisterer seg i mark, blod og litervis med udefinerbar, gulbrun gugge.

— Jeg ville fortelle historien om en person som vil være god, men gjør et grådig valg på bekostning av andre, og får betale prisen for det, sier Raimi på pressekonferansen torsdag ettermiddag.

Heftig catfight
Allison Lohman, som spiller den uheldige kundebehandleren, synes overraskende nok de ekleste scenene også var de morsomste å spille inn. Sånn som den der hun havner i håndgemeng med den tannløse sigøynerkvinnen.

— I manuset sto det at hun skulle miste gebisset og suge på kjeven min. Jeg tenkte det sikkert bare var Sam som hadde tatt litt i, men i virkeligheten endte jeg jo opp med en hel dag av dette. Det var veldig rart, men jeg likte at det var rart, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske skuespillere har lenge klaget over at det er for få spennende roller for kvinner over 40 år. Sånn sett har rutinerte Lorna Raver fått en indrefilet av en rolle å sette tennene sine i som sigøynerkvinnen Mrs. Ganush.

— Til å begynne med forsto jeg ikke karakterens bredde. Hun er veldig ekte og blir utsatt for en virkelig ydmykelse når hun nektes banklån, så jeg hadde ikke noen problemer med å være litt ond, sier hun.

«Evil Dead»-light
Sam Raimi, som også har regissert alle tre Spiderman-filmene, var første gang i Cannes på begynnelsen av 80-tallet. Da forsøkte han å selge kultfilmen «Evil Dead».

— Hjemme i USA vile ingen ta i den med en tifots stang en gang, men de likte den her nede. Da den ble den kjøpt opp av både franske og engelske distributører, kastet folk der hjemme seg endelig på. Det sier mye om Cannes-festivalens spennvidde når de ser kunst i det mange anser som en ynkelig horrorsjanger, sier han.

De som venter seg en ny orgie av blod og gugge, som i «Evil Dead», bør imidlertid senke forventningene noe. «Drag me to Hell» er mer som en light-versjon der Raimi frir til både sitt gamle og nye publikum. Noe han lykkes med, ifølge Varietys anmeldelse.

— Filmen vil tiltrekke seg tenåringer uten å skremme vekk regissørens langt mer kresne kontingent av guttefans, skriver anmelder Peter Deburge.