Hurtigbåten. En maritim tragikomedie.

For deg som synes «Hurtigruten» ble langtekkelig. Realityserien «Hurtigbåten» har alt du savnet: Kaos! Komikk! Havari! Skandaler!

HAVETS LØVE/SKINNFELL: Tre katamaraner, blant dem «Kistefjell», har erstattet de gamle hurtigbåtene i Troms. - I de gamle båtene måtte man oppgi navn ved ombordstigning. I de nye sier man navnet på pårørende, skriver Kjetil Rolness. Foto: Lina Livsdatter/Nordlys.
HAVETS LØVE/SKINNFELL: Tre katamaraner, blant dem «Kistefjell», har erstattet de gamle hurtigbåtene i Troms. - I de gamle båtene måtte man oppgi navn ved ombordstigning. I de nye sier man navnet på pårørende, skriver Kjetil Rolness. Foto: Lina Livsdatter/Nordlys. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALLE ELSKER HURTIGRUTEN. Bortsett fra Trond Blindheim og muligens to andre forelesere ved Oslo Markedshøyskole. Men ingen, absolutt ingen, elsker hurtigbåten. I løpet av våren og sommeren har passasjertransporten langs kysten i Troms blitt fylkets største snakkis, vits og verkebyll. Det blåser opp til det største folkeopprøret siden området ble besøkt av tyskere med hjelm: - Båtan ska vekk!

Der Hurtigruten stevner fram, stolt og verdig, på en bølge av nasjonal og multimedial begeistring, har dens lille, uheldige fetter kun framdrift som pågående skandalehistorie. Den fortjener et større nasjonalt publikum. Men først litt båtfakta for «søringa».

«RUTEN» bruker seks timer og tre kvarter mellom Harstad og Tromsø. «Båten» bruker (eller brukte, det er litt av saken) to og en halv time. Navnet Hurtigruten stammer fra dengang det var et mirakel å forflytte seg fra Bergen til Kirkenes på under en uke. I dag er farkosten overtatt av folk uten noe fornuftig å gjøre, glanende treiginger, også kjent som turister og TV-seere. Hurtigbåten er derimot for lokalfolk i alvorlig ærend, ikke minst syke med legetime på sykehuset i Tromsø. For alle praktiske formål, og alle spørsmål om liv og helse, er hurtigbåtforbindelsen viktigere for kystfolk enn Hurtigruten - og mer praktisk enn bil og fly. Vi snakker om selve «gullruten i samferdsels-Troms». Men det var før fylkeskommunen fikk en idé.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer