SKAPER HYSTERI: NRK2s direktesendte TV-sending fra Hurtigruten har gitt både høye seertall og rekordstor trafikk på Hurtigrutens nettsider.Foto: Bjørn Erik Olsen
SKAPER HYSTERI: NRK2s direktesendte TV-sending fra Hurtigruten har gitt både høye seertall og rekordstor trafikk på Hurtigrutens nettsider.Foto: Bjørn Erik OlsenVis mer

Hurtigrutens nettsider sliter med rekordtrafikk

Og NRK2 var for første gang helgas største TV-kanal.

(Dagbladet): Nordmenn får ikke nok av Hurtigruten og NRK2s fem og et halvt døgn lange direktesending av skipets reise fra Bergen til Kirkenes.

Det svært så originale prosjektet har ført til nærmest hysteriske tilstander, med massiv aktivitet på Twitter, ekstremt høye seertall, og stor interesse langs kysten der Hurtigruta kjører.

Blant de aktive Twitrerne er Jens Stoltenberg som blant annet har skrevet:

«Ser på #Hurtigruten på NRK2, dette er Norge på sitt aller beste.»

Vannkanon Da Hurtigruten seilte inn til Bodø i går formiddag ble de hilst velkommen av 200 bodøværinger, og en armada av småbåter, korpsmusikk og korsang.

Så nærgående har småbåtene vært at redningsskøyta «Det Norske Veritas» har sett seg nødt til å bruke vannkanon.

Nå forteller Hurtigruten at også deres nettsider opplever rekordstor trafikk.

- Vi setter stadig nye rekorder når det gjelder trafikk på våre nettsider og bookingsider, forteller Petra Sestak ved Hurtigrutas kommunikasjonsavdeling.

Trege sider - Hvordan håndterer det den store nettrafikken?

- Nettsidene er litt trege, vi må innrømme det. Men dette er fordi det er så mange som forsøker å booke billetter. Vi opplever det tilsvarende på Facebook-sidene våre, svarer Sestak, som ikke kan gå ut med hverken klikktall på nettsider eller hvor mye bookingen har økt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hurtigrutens it-eksperter forsøker nå å løse problemet med trege sider.

- Øker kapasitet - Vi forsøker å oppgradere serveren for å øke kapasiteten, sier Sestak, og legger til at de også har økt bemanningen på kundeservice, slik at linjene er åpne 24 timer i døgnet mens sendingen pågår. 

Sestak forteller at de får inn svært mange forespørsler på telefon og epost om hvor Hurtigruta befinner seg, og når den er ventet til de enkelte destinasjonene.

- Vi prøver å svare på alle spørsmålene. Vi hadde ikke forventet at interessen skulle være så stor, men dette er veldig positivt og alle på kontoret er stolte, sier Sestak.

Høye seertall Interessen for TV-skjermen har også vært stor, og i løpet av den første kvelden og natta hadde hele 1,3 millioner seere vært innom NRK2s sending.

Men TV-seerne fikk tydeligvis ikke nok i løpet av de første timene med Hurtigruten-TV.

I helga var nemlig NRK2 Norges største TV-kanal.

Over 2,6 millioner nordmenn var innom NRK2s Hurtigruten-sending i løpet av helgen. Det ga en markedsandel på 35 prosent, og gjorde NRK2 til Norges største kanal i tidsperioden, skriver Kampanje og NRK.

Til sammenligning hadde TV 2 en markeds andel på 13 prosent og NRK 18 prosent.

- Jeg har aldri sett på makan siden jeg begynte med tv-analyse. Dette er tv-historie, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen

FOLKEFEST: Langs hele kysten er det nå folkefest, når MS «Nordnorge» ankommer. Foto: «Hurtigruten» - NRK nrk.no/hurtigruten
FOLKEFEST: Langs hele kysten er det nå folkefest, når MS «Nordnorge» ankommer. Foto: «Hurtigruten» - NRK nrk.no/hurtigruten Vis mer