Husdiktere

Mer menneske og mindre maskin. Det er den franske houseduoen Cassius\' nye plan for å lokke deg ut på dansegulvet.

NÅR DEN NYE musikkhistorien skal skrives vil man kanskje påstå at «før den norske elektronikabølgen hadde vi den den franske klubbrevolusjonen.» På tampen av nittitallet var det nemlig franskmennene som dominerte house- og klubbscenen, med blant annet artister som Dimitri From Paris, Air, Etienne de Crhcy, Daft Punk, Kid Loco, Bob Sinclair og Cassius. Den sistnevnte duoen er nå tilbake med oppfølgeren til suksessalbumet «1999». De er glade for at musikkpressen ikke lenger fokuserer på hjemlandet deres.

- Nå har endelig ting gått tilbake til det normale. Og det er bra, for en hype er sjelden av det gode. Det dukket jo opp mye drittmusikk i kjølvannet av «den franske bølgen». Nå ser det ut til at folk har forstått at det kreves hardt arbeid for å lykkes, sier Hubert Blanc-Francard og Phillipe Zdar, som begge er veteraner i det franske housemiljøet.

- Det er dumt at man prater så mye om hvilket land musikken kommer fra. Du kan jo ikke kjøpe en plate fordi den kommer fra «riktig land». Musikken må få stå for seg selv, sier Phillipe.

DE TO HAR JOBBET som djs, produsenter og musikere i over femten år. Nå har de laget sin hittil mest organiske plate, uten å være engstelige for å forandre på den tre år gamle gamle vinner-oppskriften.

- Dersom du ønsker å gjøre den samme greia om og om igjen, burde du heller jobbe som kelner, sier Phillipe.

- Den nye plata er veldig forskjellig fra det meste vi har gjort tidligere. Før brukte vi nesten bare samples og loops. Nå har vi brukt masse ulike instrumenter og vi har dratt med oss flere vokalister i studio. Mer menneske og mindre maskin, mener Hubert.

FOLKA DE HAR «dratt med seg i studio» er en fin blanding av musikere de lenge har ønsket å samarbeide med, som rapperen Ghostface Killah og soulsangeren Jocelyn Brown, og mennesker de har møtt helt tilfeldig i Paris og funnet tonen med.

- De amerikanske artistene vi samarbeidet med, kunne ikke forstå hvorfor vi brukte så mange dager på å skrive tekstene. I USA er det ingen skam å synge billige tekster som «I love you baby, please love me too». Men i Frankrike står poesien veldig sterkt og vi tar tekstene alvorlig. Denne gangen har vi skrevet noen naive og idealistiske tekster om de store tingene i livet.

Albumet «Au Rjve» slippes den 16. september

KLAR TALE:</B> - Det er samme hvilket land musikken kommer fra. Musikken må få stå for seg selv, mener Hubert Blanc-Francard og Philipe Zdar fra houseduoen Cassius.