Huset ved vannet

Kjærlighetsdrama om to som skilles av et tidshull.

FILM: Det mest interessante ved kjærlighetsdramaet «Huset ved vannet» er at det handler om arkitektur og serverer noen iøynefallende bilder av Chicagos skyskrapere. For øvrig er filmen temmelig ulogisk både når det gjelder tid, rom og sted. Og kjærlighet, faktisk.

De to elskende som umulig kan få hverandre - fordi avstanden mellom dem er et tidshull på to år - er Sandra Bullock og Keanu Reeves som her gjenforenes etter actionfilmen «Speed» for 14 år siden. I mellomtida har Bullock dyrket actionsjangeren i «Miss Undercover». Reeves har gjort det samme i «Matrix»-prosjektet. Gjenforeningen er alt annet enn actionpreget. Interaksjonen dem imellom foregår stort sett i en postkasse, altså pr. brev.

Den argentinske regissøren Alejandro Agresti har her laget en amerikansk nyversjon av en sørkoreansk film, og befolket den med stjerner som ikke klarer å få prosjektet flygedyktig. Bullock spiller en lege som flytter ut av et vakkert hus i 2006, og Reeves spiller arkitekten som flytter inn etter henne, men to år før, altså i 2004. Eller var det omvendt? De oppdager denne overdimensjonerte jetlag\'en ved hjelp av noen hundespor som er der, eller ikke. Noen nysgjerrighet rundt hvem som vant presidentvalget i 2004 eller om Irak-krigen fortsatt pågår, preger ikke de to elskende i tidsklemma.

De to prøver intenst å fyre opp tidsmaskinen, men arkitekturen i Chicago og omegn imponerer mer enn innsatsen til Sandra Bullock og Keanu Reeves.

Foto: FILMWEB/Warner Bros./Sandrew Metronome Norge
Foto: FILMWEB/Warner Bros./Sandrew Metronome Norge Vis mer