FÅR TIPS OG RÅD: Den nye Sunn Fornuft-plakaten kan være en betimelig påminnelse til bloggerne om at de er autoriteter i manges liv. Men den går langt når den vil holde bloggere fra å skrive om hvor mange repitisjoner de tar på trening. Foto: Scanpix. 
FÅR TIPS OG RÅD: Den nye Sunn Fornuft-plakaten kan være en betimelig påminnelse til bloggerne om at de er autoriteter i manges liv. Men den går langt når den vil holde bloggere fra å skrive om hvor mange repitisjoner de tar på trening. Foto: Scanpix. Vis mer

Hva bør bloggere la være å skrive om?

Bloggerne har fått retningslinjer for hvordan de skal skrive om trening, kropp og mat. Er de gode?

Kommentar

De strenge trenings- og matregimene på norske blogger har til nå levd sitt uregjerlige liv. Disiplinen får uttrykk gjennom anarkiet. Men nå kommer det retningslinjer også for blogosfæren. I dag lanseres Sunn Fornuft-plakaten, en liste med ti punkter for bloggere, utformet av Kvinneguiden, psykiater Finn Skårderud, bloggplattformer og mediehus (herunder Dagbladet-eier Aller Media). Punktene formaner bloggere til varsomhet når det gjelder å legge ut detaljer om treningsprogram, vekt og mat, og å være for kategorisk positive eller negative i anbefalingene de gir sine lesere.

Det er ikke vanskelig å se verdien i plakaten som ren bevisstgjøring. Den minner bloggere om at de kan ha en posisjon som guruer og autoriteter i lesernes liv, og at mange faktisk gjør som de sier. Livene deres er utgangspunkt for en ofte ulykkelig sammenligning i den andre enden, hos unge mennesker som gjerne vil ha like liten klesstørrelse og like sterk treningsdisiplin. Og ofte vil de ikke kunne vite om rådene de får er gitt uhildet eller er formulert på grunn av et sponsorsamarbeid; eller om de vil ha den samme effekten for dem som de påstås å ha fått fra den tindrende skikkelsen på bloggbildene.

Så er det også problematiske sider ved å gi så spesifikke råd. Det har blant annet med ytringsfrihet å gjøre. Det er lov å være opptatt av det man er opptatt av - inkludert detaljerte treningsprogrammer - både som blogger og som leser. Anbefalingene fra plakaten går ofte ut på å utelate det konkrete og spesifikke; å fokusere på gleden ved å løpe i stedet for antallet kilometer. Men iblant er det nettopp konkrete råd leseren er ute etter, ikke en følelse. For den som vil ha treningstips, er antall repetisjoner interessant.

Ansvarlig oppførsel hos bloggerne handler kanskje ikke så mye om å utelate detaljer, som å la være å tilby noen mirakelkur. Hvis de fordreier eller forskjønner hverdagen for mye kan leserne tro at det er dem selv det er noe galt med når deres eget liv ikke virker like uanstrengt sunt. I møte med moteblader og moteblogger forholder unge lesere seg allerede til sandblåste bilder der billedskjønne modeller har fått porer og linjer digitalt fjernet. Mange av dem sørger over ikke å være noe som ikke finnes. Advarselen til bloggerne i Sunn fornuft-plakaten om ikke å retusjere seg selv tynnere på bilder, er svært betimelig - det samme med anbefalingen om å sende syke lesere som tar kontakt, videre til noen som kan ta ansvar for dem.

Kanskje er dette vel så viktig som akkurat hva som står på bloggene: At bloggerne ikke mister menneskeligheten i fremstillingen av seg selv, at de ikke etser vekk det de opplever som imperfekt, og ikke legger skjul på at den iherdige sunnheten koster, også for dem.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook