Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hva er det med grisen?

Strålende analyse av grisens kulturhistorie

BOK: Når ei bok er lærd, lettlest, sørgmodig, morsom, overraskende, viktig, i tida - hva sier man om den da? Jeg sier den er ytterst fengslende og går så langt som å karakterisere den som bokhøstens viktigste når det gjelder å gi næring til de små grå.

Tor Åge Bringsværd kaller sin bok «Jesus elsket ikke griser» for kulturhistoriske samtaler med Nasse Nøff. Det vil kanskje forlede noen til å tro at det dreier seg om lettbent sludder og koseprat. Intet kunne være fjernere fra sannheten. Her har vi å gjøre med seriøs kulturhistorie fra menneskehetens tidligste begynnelse til i dag. Riktignok er den sentrert om menneskets forhold til grisen.

Men det favner igjen tema som tro og vantro, religion, folkloristikk, antropologi, utviklingslære, sivilisasjonshistorie, kriminologi og ikke minst medisin.

Så nære slektninger er grisen og mennesket at tusener av de sistnevnte får transplantert hjerteklaffer fra gris og lever med dem til de dør av andre årsaker. Likevel har svin vært skjellsord i mange hundre år. Den som har mye av skylda, er Jesus. Selv om han var født i en stall og omtalte seg som hyrde, syntes han ikke glad i andre dyr enn sauer. Grisen brennemerket han. Ikke mindre enn tre av fire evangelister omtaler det forferdelige som skjedde da han drev de onde ånder ut av en åndebesatt mann og inn i en svinehjord som styrtet seg ut over et stup ned i sjøen hvor de druknet. Hos Markus heter det at 2000 griser mistet livet i dette «underet».

Bringsværd forklarer Nasse Nøff at massakren kan skyldes at Jesus hadde dårlig påvirkning hjemmefra, for helt fra Moses tid har grisen for jødene vært et ekkelt ikke-vesen. Og jødenes kostregler, som er omtalt både i tredje og femte Mosebok, blir overholdt den dag i dag. Siden sluttet Muhammed seg til samme svineforakt, som i dag er så sterk at israelske myndigheter mener de kan holde borte palestinske selvmordsbombere ved å plassere store poser med svinefett på alle landets busser. Muslimer tror de vet at den som kommer i berøring med gris nektes adgang til paradiset. Nasse Nøff spør hvordan det kan ha seg at grisene så glatt havnet på de kristnes middagsbord når de var urene for jødene. Tross alt leste de jo den samme boka?

Forfatteren forklarer om europeernes århundrelange affinitet for svinekjøtt før forbudet ble aktuelt og om Kirkens PR-kloke holdning om ikke å endre på gamle vaner og tradisjoner. I tillegg kom de skriftlærdes vilje til alltid å finne fortolkninger som passer til flertallets ønsker. Eller som Bringsværd uttrykker det: Teologi er én ting, matvett noe annet.

P.S: Og aldri tidligere har jeg lest så mange og så lange og morsomme fotnoter.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media