||| — Spotifys reklamestreaming er som The Pirate Bay i ny forkledning, sa daglig leder Jan Paulsen i MajorStudio til Aftenposten før helga.
Plateselskapsdirektøren applauderte at gruppa Vamp trekker seg fra den populære musikktjenesten, som tilbys både i en reklamefinansiert gratisversjon og en abonnementsversjon. Vamp blir hos den norske konkurrenten Wimp, som er en ren abonnementstjeneste.
Å SAMMENLIKNE SPOTIFY med verdens største piratnettsted er ganske friskt. Vi snakker om en lovlig, kommersiell musikktjeneste som har de fire store, internasjonale plateselskapene inne på eiersiden, og helhjertet støtte fra blant andre vederlagsorganisasjonen TONO.
Det hører også med til historien at Spotify har langt flere betalende brukere i Norge enn Wimp.
Men flere uavhengige norske plateselskap har likevel trukket seg ut, i en slags særnorsk boikottaksjon. Etter hva jeg kjenner til, er dette foreløpig et rent norsk fenomen. Selskapene er frustrerte over at den annonsefinansierte gratistjenesten kaster lite eller ingen ting av seg, og foreløpig ikke beriker andre enn Spotifys eiere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger