URINAL: 
Marcel Duchamp sendte i 1917 inn «Fountain» til en utstilling i New York. Han hadde ikke selv lagd urinalet, men signerte med «R. Mutt 1917». Verket krevde en revidering av kunstbegrepet, og det stilles fortsatt ut over hele verden. Her fra en utstilling i Sveits tidligere i år. Foto: NTB Scanpix
URINAL: Marcel Duchamp sendte i 1917 inn «Fountain» til en utstilling i New York. Han hadde ikke selv lagd urinalet, men signerte med «R. Mutt 1917». Verket krevde en revidering av kunstbegrepet, og det stilles fortsatt ut over hele verden. Her fra en utstilling i Sveits tidligere i år. Foto: NTB ScanpixVis mer

Debatt: Kunstbegrepet

Hva er egentlig kunst?

Helt siden slutten av 1700-tallet har man forsøkt å definere hva kunst er.

Meninger

Få har et klart svar på hva kunst egentlig er, men Tollvesenet drister seg. Fredag stoppet de 16 av Bjarne Melgaards malerier i tollen med påstanden om at bildene ikke klassifiseres som kunstverk. Dette til tross for at Melgaard er en av Norges mest sentrale samtidskunstnere.

Så hva er kunst? Avhenger det av estetikk, materiale, dekorative kvaliteter, intensjon, idé, konsept eller fysisk gjenstand? Helt siden slutten av 1700-tallet har man forsøkt å definere hva kunst er. Hele tiden har nye verk blitt skapt som har forskjøvet de tidligere grensene for hva kunstbegrepet skal romme. Tollvesenet viser seg som totalt baklengs. Den snevre forståelsen av kunstbegrepet viser at Tollvesenet er alt annet enn i samklang med den kunstneriske avantgarden og allmennhetens oppfatning av kunstbegrepet.

Hva da med Marcel Duchamp, som i 1917 sendte inn Fountain til en utstilling i New York? Urinalet han ikke selv hadde lagd, men bare signert «R. Mutt 1917». Dette verket krevde en revidering av kunstbegrepet. Tollvesenets begrunnelse om at Melgaards bilder «ikke er utført helt for hånd» vitner om en kunstforståelse som tilhører i feil århundre. Kunstbegrepet rommer ikke lenger utelukkende i øyenfallende, figurative malerier «utført helt for hånd».

Elmgreen og Dragseth brukte et svømmebasseng som utstillingsobjekt i den hvite kube, som seinere ble solgt på finn.no. Utenfor kunstkonteksten opererte ikke verket lenger som kunst. Institusjonskritisk kunst kan vise seg i denne formen – dette med mål om å utfordre galleriene, allmennhetens kunstoppfatning og kunstbegrepet. I hvilken grad er props, readymades og installasjoner kunst? Kanskje Tollvesenet vil prøve seg?

Hadde kunstnere gjennom tidene fulgt Tollvesenets oppfatning av kunstbegrepet, hadde vi hatt en langt fattigere kunsthistorie, mulig uten kunstdefinisjonens problematisering. Det at Tollvesenet stopper Melgaards verk i tollen skaper bare frykt blant andre kunstnere for om de kan sende kunst til Norge. Heldigvis er finansministeren på ballen, og jeg håper vi kan satse på en regelendring i nærmeste framtid.