DEBATT

Debatt: Kunstbegrepet

Hva er egentlig kunst?

Helt siden slutten av 1700-tallet har man forsøkt å definere hva kunst er.

URINAL: 
Marcel Duchamp sendte i 1917 inn «Fountain» til en utstilling i New York. Han hadde ikke selv lagd urinalet, men signerte med «R. Mutt 1917». Verket krevde en revidering av kunstbegrepet, og det stilles fortsatt ut over hele verden. Her fra en utstilling i Sveits tidligere i år. Foto: NTB Scanpix
URINAL: Marcel Duchamp sendte i 1917 inn «Fountain» til en utstilling i New York. Han hadde ikke selv lagd urinalet, men signerte med «R. Mutt 1917». Verket krevde en revidering av kunstbegrepet, og det stilles fortsatt ut over hele verden. Her fra en utstilling i Sveits tidligere i år. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Få har et klart svar på hva kunst egentlig er, men Tollvesenet drister seg. Fredag stoppet de 16 av Bjarne Melgaards malerier i tollen med påstanden om at bildene ikke klassifiseres som kunstverk. Dette til tross for at Melgaard er en av Norges mest sentrale samtidskunstnere.

Så hva er kunst? Avhenger det av estetikk, materiale, dekorative kvaliteter, intensjon, idé, konsept eller fysisk gjenstand? Helt siden slutten av 1700-tallet har man forsøkt å definere hva kunst er. Hele tiden har nye verk blitt skapt som har forskjøvet de tidligere grensene for hva kunstbegrepet skal romme. Tollvesenet viser seg som totalt baklengs. Den snevre forståelsen av kunstbegrepet viser at Tollvesenet er alt annet enn i samklang med den kunstneriske avantgarden og allmennhetens oppfatning av kunstbegrepet.

Hva da med Marcel Duchamp, som i 1917 sendte inn Fountain til en utstilling i New York? Urinalet han ikke selv hadde lagd, men bare signert «R. Mutt 1917». Dette verket krevde en revidering av kunstbegrepet. Tollvesenets begrunnelse om at Melgaards bilder «ikke er utført helt for hånd» vitner om en kunstforståelse som tilhører i feil århundre. Kunstbegrepet rommer ikke lenger utelukkende i øyenfallende, figurative malerier «utført helt for hånd».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer