NYE REGLER: Fra 1. januar har arbeidsgivere ansvaret for å rapportere tipsen til den ansatte til beskatning. Foto: Christian Roth Christiansen
NYE REGLER: Fra 1. januar har arbeidsgivere ansvaret for å rapportere tipsen til den ansatte til beskatning. Foto: Christian Roth ChristiansenVis mer

Debatt: Skatt på tips

Hva er «fordelene» med å skattlegge tips, Siv?

Denne lille økonomiske romsligheten i ei tøff studietid var tydeligvis forbeholdt Siv Jensen.

Meninger

Til finansminister Siv Jensen: Jeg registrerte med stor skuffelse, men ikke spesielt stor overraskelse, at verken du eller dine stortingsrepresentanter stillte til debatt i NRK torsdag 24. januar. Temaet var «skatt på frynsegoder», og i den sammenheng var jeg spent på hva dere hadde å si til oss servicebransjen, som nå møter store utfordringer som følge av den nye loven om skattelegging av «tips». Men ikke EN av dere hadde tid til å møte opp for å belyse de «fordelene» vi som arbeidstakere i denne næringen skulle nyte av denne nye ordningen. For det var jo vi som skulle sitte igjen som vinnerne her, var det ikke?

Sannheten som skjules i skyggen av denne nye loven er ganske så grim og det er nok sannheten som forklarer deres fravær i debatten, og kvaliteten på det nye lovverket deres.

1. januar trådte loven som snudde hele servicebransjen på hodet i kraft. Arbeidsgivere satt nå plutselig med ansvaret for å rapportere tipsen til den ansatte til beskatning. Dette resulterte i uforutsigbare kostnader for arbeidsgiver, som igjen resulterte at de fleste arbeidsgivere nå ser seg nødt til å trekke arbeidsgiveravgift og administrative kostnader fra selve tipsbeløpet. Var det dette som var tanken bak lovverket?

NHO og Fellesforbundet prøvde å dra i bremsespakene i siste liten her, for i det minste å få en konsekvensutredning av loven, men det valgte du glatt å overse. Jeg vil kortfattet sette deg inn i hva jobben vår i utelivsbransjen går ut på: Arbeidsplasser som restauranter og barer er møteplasser for venner og familier som ønsker å nyte hverandres selskap etter hektiske og travle dager. Det er steder for ro og hygge. Og vi som jobber i bransjen gjør så godt vi kan for at dette samværet skal bli ekstra spesielt. Tips er ikke en selvfølge for noen av oss, men blir i mange tilfeller gitt dersom mat og service oppfyller gjestenes krav.

Denne gaven, for det er det det er, gir glede for begge parter, og er kultur i Norge, på samme måte som det er kultur i de aller fleste land i verden. Nå har du valgt å kaste denne tradisjonen ut vinduet, og tilbake sitter frustrerte og lavtlønnede servicemedarbeidere. Ja, også gjester som ønsker å gi en liten påskjønnelse av sine allerede beskattede kroner, da. Hvem skal fortelle dem at mesteparten av gaven de velger å gi for godt utført arbeid går til skatt, arbeidsgiveravgift og administrasjonskostnader? Hvor veloverveid var denne nye lovgivingen egentlig?

18. september 2018 ga du, Siv Jensen, et intervju til Dagbladet. Jeg stusser litt over noe av det du sa i intervjuet.

1. Du sier at du ikke er bekymret for noen stor uenighet som følge av innskjerpingen av lovverket. Vel, jeg kan informere deg nå: bransjen raser av frustrasjon, arbeidstakere såvel som arbeidsgivere. Og flere steder i landet har det ført til konflikt mellom partene, på grunn av at lovverket er preget av mangelfull konsekvensutredning, retningslinjer og generell håndtering.

2. Lenger ned i artikkelen sier du: For all del, vi tar gjerne den debatten. Dette handler om å styrke rettighetene til de ansatte. Og det er her jeg herved utfordrer deg til debatt! Du har allerede vist klart og tydelig med handling at du ikke er villig til å ta denne debatten, men jeg ønsker å gi dere en ny mulighet. Tid og sted kan du bestemme. Jeg formelig kribler etter å høre deg redegjøre for de ansattes rettigheter og fordeler, der flere bedrifter her i landet nekter de ansatte å ta imot tips pga. de administrative byrdene.

Til sist må jeg nevne det tredje jeg reagerer på i intervjuet med Dagbladet. Du forteller at du som skoleelev og ung student jobbet som servitør på fritiden. Du sier videre: «Jeg skal ikke skal nekte for at det var ekstra gøy de kveldene jeg mottok mye tips. Men da var perspektive mitt snevert, for det dreide seg bare om mulighet for ekstrainntekter. Hadde det vært jobben min permanent, så hadde jeg på en helt annen måte vært opptatt av rettighetene mine på lengre sikt.»

Jeg er så spent på hva du har tenkt å si til de tusener av studenter i landet vårt som har tenkt seg nettopp en ekstrajobb innenfor serviceyrket. Det «snevre» synet på ekstrainntekt skal de visst ikke få kjenne på i den grad du gjorde. Denne lille økonomiske romsligheten i ei tøff studietid var tydeligvis forbeholdt Siv Jensen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.