Hva er spesielt med disse filmene?

De har kvinnelige regissører.

(Dagbladet.no): Blir du bedt om å se for deg den klassiske Hollywood-regissøren kan du tilgis for at du maner fram et bilde av en mann - enten han likner Woody Allen, Steven Spielberg, Oliver Stone, Martin Scorsese eller Stanley Kubrick.

For mens filmindustrien gjerne hyller sine kvinnelige skuespillere er lista over de oftest Oscar-nominerte regissørene mannstung.

Faktisk ble ingen amerikansk kvinnelig regissør nominert før Sofia Coppola i 2003.

- Jeg var heldig
Noen hederlige unntak finnes likevel i den amerikanske filmbransjen. I videoen over kan du se intervjuer med noen av dem.

Slik som Catherine Hardwick, regissøren bak det prisbelønte tenåringsportrettet «Thirteen» og fjorårets vampyrsuksess «Twilight» - som var preget av påfallende mye følelser og påfallende lite sex, ifølge Dagbladets anmelder.

Og Mimi Leder, som i 1998 fikk overta gigantprosjektet «Deep Impact» av Steven Spielberg.

- Jeg var heldig, fordi Spielberg ble opptatt med «Amistad» og «Saving Private Ryan», sier hun om sitt gjennombrudd.

PIONER: Sofia Coppola var første amerikanske kvinne nominert til Oscar for beste regi. Det skjedde så seint som i 2003. Foto: SCANPIX
PIONER: Sofia Coppola var første amerikanske kvinne nominert til Oscar for beste regi. Det skjedde så seint som i 2003. Foto: SCANPIX Vis mer

- Voksne kvinner går ikke på kino
Finnes det fortsatt et glasstak i Hollywood? Ja, mener organisasjoner som New York Women in Film and Television og Women in Film Los Angeles, som blant annet deler ut studiestipend til kvinner som ønsker seg en karriere bak kamera.

Problemet er at alle filmer med store budsjetter er laget for menn i alderen 14 til 25 år, mener Jane Fleming, president i sistnevnte stiftelse, ifølge Forbes.

- Det er opplest og vedtatt at voksne kvinner ikke går på kino, hevder hun.

Men den oppfatningen må kanskje de store filmstudioene revurdere. Det er bare å ta en kikk på filmene som tjente mest i fjor.

Hvem kan argumentere mot kassasuksesser som «Mamma Mia», regissert av Phyllida Lloyd og med ei bunnlinje på over fire milliarder norske kroner? Eller den nesten like store «Sex in the City» - riktignok regissert av en mann, men basert på avisspaltene til Candace Bushnell, med bare kvinnelige hovedrolleinnehavere og i all hovedsak rettet mot et kvinnelig publikum?