Hva er to ganger ti?

Vet du svaret kan du bli rik. Dagens gameshows legger nemlig lista lavt.

(Dagbladet.no): «Mens deltakeren i studio kan vinne flere millioner, kan «du der hjemme» være med å slåss om 20 000 kroner. Det eneste du trenger å gjøre, er å besvare et spørsmål som er så enkelt at selv en enarmet banditt på dårlig batteri kan klare det», skriver Dagbladets Mikael Godø i sin anmeldelse av det nye TV3-gameshowet «Penger for livet».

Spol tilbake til 1966, da Knut Bjørnsen ledet sitt første «Kvitt eller dobbelt». Nostalgikerne minnes et stivt og høyverdig spørreprogram, i klassisk NRK-ånd, der dommerne var hentet fra Blindern, og et galt svar kunne utløste lange fagdebatter i avisene.

Her er et spørsmål: Har norske tv-seere blitt dummere? (riktig svar sendes på e-post til journalisten, koster 28,90 per mail).

Unge mest attraktive

Knut Bjørnsen er lite villig til å ta på seg rollen som gammel grinebiter, men ser at det er åpenbare forskjeller mellom «Kvitt eller dobbelt» og «Frokostquiz» - et quizprogram med Pia Haraldsen som gikk på TV 2 i fjor.

I tillegg til gjester i studio, baserte «Frokostquiz» seg på at seerne selv skulle sende inn svar på spørsmål og rebuser. Ofte hadde de en vanskelighetsgrad på linje med et bankebrett, noe tv-sjefene åpenbart mener er en forutsetning for å få nok svar, og dermed penger i kassa.

- Tv-kanalene vil jo så gjerne nå yngre mennesker, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Mitt inntrykk er at det stort sett er pensjonister som sitter og sender inn svar, sier Bjørnsen til Dagbladet.no.

Erlend Lavik, stipendiat ved Universitetet i Bergen, tror ikke at norske tv-seere har blitt dummere. Men han utelukker ikke at tv-sjefene er av en annen oppfatning.

PENGER FOR LIVET: Håvard Bakke leder gameshowet som hadde premiere på TV3 i kveld. Også her får seerne oppgaver som de inviteres til å svare på mot et større beløp som belastes telefonregningen. Foto: TV3
PENGER FOR LIVET: Håvard Bakke leder gameshowet som hadde premiere på TV3 i kveld. Også her får seerne oppgaver som de inviteres til å svare på mot et større beløp som belastes telefonregningen. Foto: TV3 Vis mer

- De har vel en tese om at lettere oppgaver har en bredere appell. Annonsørene vil jo gjerne nå yngre mennesker, og da kan det også være at spørsmålene tilpasses yngre aldersgrupper. Selv tror jeg det kan være like morsomt å se noen som har skikkelig spesialisert kunnskap om et tema, sier han.

Smartere enn en femteklassing?

Tendensen med enklere oppgaver er - i likhet med de fleste andre tv-trender - ikke noe særnorsk fenomen. Høstens største amerikanske quizshow heter for eksempel «Are You Smarter Than a Fifth Grader?», der voksne spørres ut i femteklassepensum.

Om ikke den voksne deltakeren klarer å svare, kan de spørre tiåringene som sitter i studio og skal hjelpe til.

Konseptet har åpenbart falt i smak. 26,5 millioner mennesker så det første programmet på Fox.

- Det kan nok hende at noe av attraksjonen i programmer med enkle spørsmål er å føle seg litt overlegen deltakeren. Det finnes jo klipp som sprer seg på YouTube av deltakere i quizshows som ikke klarer å svare på helt banale ting, sier Lavik.

Et annet show med suksess i USA er «1 vs. 100», utviklet av nederlandske Endemol (i likhet med «Big Brother - og «Penger for livet»). Her får deltakeren en rekke hjelpemidler, og for å gjøre det ekstra enkelt er antall alternativer begrenset til tre - i den amerikanske versjonen er også ett av alternativene som regel fullstendig absurd.

Sosial kunnskap viktigst

Hva er to ganger ti?

Professor Espen Ytreberg ved Institutt for medier og kommunikasjon deler gameshows i to: Én kategori der fagkunnskap er viktigst, og én der sosial kunnskap har forrang.

De siste årene har sistnevnte hatt overtaket. «Nytt på nytt» for eksempel, er jo en slags konkurranse, men poenget er å være morsom - ikke å vinne.

- Evnen til å være sporty, omgjengelig og å kunne leke blir det viktige, sier Ytreberg til Dagbladet.no.

Den gamle almennkringkastingen vektla stort sett bare underholdning om den også kunne opplyse folket. Den tida er for lengst over.

- Folk trenger både sakkunnskap og sosial kunnskap, og det er ikke noe forfall at det dukker opp flere gameshows som baserer seg på sosial kunnskap. Samtidig ville det nok vært et tap om alle sakkunnskap-quizene forsvant, sier Ytreberg.

Knut Bjørnsen tror ikke «Kvitt eller dobbelt» ville fungert i dagens tv-marked.

- Det hadde nok vært for dyrt å produsere. Jeg så de lagde «Kvitt eller dobbelt» for ungdom, og det fungerte jo greit nok ut fra sine premisser. Men det hadde ikke den samme atmosfæren. Vi sendte tross alt direkte og samlet over 90 prosent av seerne på vårt beste, sier han.

LAVT NIVÅ?: Pia Haraldsen og Barbro Fagerbakk ledet «Frokostquiz» på TV 2.
SLÅSS MOT TIÅRINGER: I «Are You Smarter Than a Fifth Grader?» skal voksne spørres ut i femteklassepensum.