Hva får du når du blander «Harry Potter» og «Åndenes makt» og «Da Vinci-koden»?

Sjeler på sporet i populær serie.

TV-SERIE: Den første boka i «Dauinger»-serien har blitt TV-serie på NRK Super, og vant Gullruten for beste barne- og ungdomsprogram tidligere i år. Her er f.v. Tobias, Yasmin og Steffen fra serien. Foto: NRK / RUBICON
TV-SERIE: Den første boka i «Dauinger»-serien har blitt TV-serie på NRK Super, og vant Gullruten for beste barne- og ungdomsprogram tidligere i år. Her er f.v. Tobias, Yasmin og Steffen fra serien. Foto: NRK / RUBICONVis mer

ANMELDELSE: Handlingen har blitt mer brutal, språket røffere og fortellingen strammere, i Arne Berggrens andre bok om nesten-gjenferdet Steffen. Men her er også langt sterkere innslag av religiøst tankegods enn i den første boka i «Dauinger»-serien, «Ute av tiden».

Det gjenstår å se hva leserne blir mest skremt av, setninger som «Å si at Gud ikke fins, er som å si at tiden ikke fins.», eller inngående beskrivelser av lik.

Halv-spøkelse
«Ute av tiden» har blitt en populær og gullruten-vinnende ungdomsserie på NRK Super. Andreboka «Rubinen» åpner med at Steffen, eller rettere sagt sjelen hans, står og kikker på sin egen kropp i en sykehusseng. Han svever mellom liv og død. Imens lever sjelen hans sitt eget liv som et slags halv-spøkelse, overbevist om at hans store oppgave er å hjelpe gjenferd over i døden. Det krever at han finner ut hvorfor de ble gjenferd i utgangspunktet, og vips — et perfekt grunnlag for en detektivserie.

Steffens pappa, en forhenværende spøkelsesjeger, blir kontaktet av en kirketjener fra Trondheim. Han ber om hjelp mot onde krefter som herjer i byen, deriblant det berømte gjenferdet i Nidarosdomen. Steffen tar med seg spøkelsesvennen Tobias og venninna Yasmin, en av få levende som kan se dem. Sammen avdekker de grufulle drap og jakter på en geistlig skatt ved hjelp av religiøse symboler, i skikkelig «Da Vinci-koden»-stil.

Åndelig symbolikk
Yasmin er en ny figur som ble introdusert i TV-serien, og som åpenbart er inspirert av Hermine fra «Harry Potter»: Tøff, smart og glad i å biblioteket. Med Steffen som utvalgt helt, klar til å redde uvitende mennesker, er parallellen åpenbar.

Hva får du når du blander «Harry Potter» og «Åndenes makt» og «Da Vinci-koden»?

Men der religiøse elementer i Potter-bøkene bare var bakenforliggende referanser, er «Rubinen» gjennomsyret av religion. Mot slutten av boka bruker Steffen bønnen «Hill deg, Maria full av nåde» nærmest som et trylleformular for å overmanne skurken.

Etter det tipper det litt over i åndelig symbolikk, i den grad at avslutningen ikke er helt lett å henge med på. Mange tråder henger i løse lufta, men kanskje er det heller ikke noe mål for Berggren å nøste dem opp, når han skriver ting som «Tiden er umulig å forstå. Vi tror vi vet hva tid er, men tiden er like vanskelig å forstå som å forstå hva Gud er.»

Galgenhumor
Likevel er det ikke slik at du må dele forfatterens katolske livssyn for å få noe ut av boka. «Rubinen» er først og fremst en spennende bok. Både språklig og fortellerteknisk er den stødigere enn «Ute av tiden». Selv om ikke alle sider ved boka er like originale, er rammefortellingen definitivt det.

Spøkelsesmotivet blir utnyttet både til galgenhumor, og til overraskelser i handlingen. Folk blir ikke nødvendigvis borte når de dør. Dermed kan Berggren tillate seg ganske lett behandling av tunge temaer som død og selvmord, og til tider brutale beskrivelser av nevnte.