ANGRIPER PENDLERKUTT: Hva er det regjeringen mener at folk med lang reisevei til jobben skal gjøre? spør Janne Sjelmo Nordås, Sp's representant i Stortingets transportkomité. Foto: Privat
ANGRIPER PENDLERKUTT: Hva er det regjeringen mener at folk med lang reisevei til jobben skal gjøre? spør Janne Sjelmo Nordås, Sp's representant i Stortingets transportkomité. Foto: PrivatVis mer

Hva galt har pendlerne gjort?

Det kan nesten virke som om de mener at folk har en forpliktelse til å bo rett ved jobben, og at de skal straffes hvis de ikke gjør det.

Meninger

Pendlerne fikk en av de stiveste kalddusjene da regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett. Muligheten til å få redusert skatten på grunn av store utgifter til arbeidsreiser, blir kraftig innskrenket.

I dag får pendlerne fradrag for reisekostnader mellom hjem og arbeid når disse årlig overstiger 16.000 kr årlig. Med regjeringens forslag vil man måtte ha over 22.000 kr i årlige utgifter før man kan få fradrag. Dette er en økning på nesten 40 prosent! Ca. 125.000 skattebetalere mister dermed fradraget på selvangivelsen.

I Norge er det lang tradisjon for en politisk tenkning som kompenserer for avstandsulemper. På denne måten har vi greid å skape et Norge med like (eller i hvert fall likere) muligheter i hele landet. Når regjeringen nå velger å ramme dagpendlerne rett i lommeboka, er det et ledd i en større strategi for å definere avstandsulempene ut av de politiske regnestykkene.

Vi må stille spørsmålet: Hva er det regjeringen mener at folk med lang reisevei til jobben skal gjøre? Det kan nesten virke som om de mener at folk har en forpliktelse til å bo rett ved jobben, og at de skal straffes hvis de ikke gjør det.

Vi vet alle at de aller fleste prøver å få så kort reisevei til jobben som de kan, mange må inngå kompromisser på dette feltet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De høye boligprisene gjør at mange ikke har råd til å bo i byene, barnefamilier kan flytte ut av byene for at barna skal få bedre oppvekstmiljø, noen bor på landet fordi de er derfra og vil bidra til å utvikle lokalsamfunnet sitt videre. Alt dette er prisverdig, men vil i mange tilfeller komme på kant med regjeringens syn på samfunnet, hvor distriktene nedprioriteres systematisk og konsekvent.

I tillegg må vi tenke på presset i boligmarkedet: Hva ville skje med boligprisene i storbyene hvis alle pendlerne flyttet til arbeidsstedet? Jeg kan forstå at det å gi pendlere skattefordeler, er en utgiftspost på statsbudsjettet. Men det ville sannelig også ytterligere pressproblemer og enda høyere boligpriser i byene være.

Senterpartiet vil gå motsatt vei. Vi har respekt for alle dem som har lang reisevei til jobben, og har derfor foreslått skattelette til pendlerne.

I fjor foreslo vi å styrke fradragsmulighetene ved å øke km-satsen for skattefradraget fra 1,50 til 1,60 kr. I tillegg foreslo vi å ta bort den lavere fradragssatsen på 70 øre for alle som har 50.000 til 75.000 kilometer i arbeidsreise per år. Med Senterpartiets opplegg blir det altså én sats for alle som er dagpendlere - og denne satsen økes til 1,60 kr.

Vi arbeider nå med et nytt alternativt statsbudsjett for å vise en annen retning for Norge enn det regjeringen står for. Pendlerne kommer ikke til å bli glemt.