Debatt: Bompenger og kø

Hva har bompengene noensinne gjort for oss?

Greit, bompengene har gitt mye til de som reiser kollektivt, men hva med dem som betaler, bilistene, hva har vi noensinne fått?

TRANGT: I 2018 var det 2.750.000 registrerte personbiler i Norge. Ifølge Oslo kommunes nettside om bil- og kollektivtrafikk, passerte i 2017 mer enn 240.000 biler gjennom bomringen inn mot Oslo daglig. Bilde fra morgenrushet inn mot Oslo på E-18 fra Sandvika. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
TRANGT: I 2018 var det 2.750.000 registrerte personbiler i Norge. Ifølge Oslo kommunes nettside om bil- og kollektivtrafikk, passerte i 2017 mer enn 240.000 biler gjennom bomringen inn mot Oslo daglig. Bilde fra morgenrushet inn mot Oslo på E-18 fra Sandvika. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer
Meninger

I årevis har vi i Oslo levd under bompengenes åk! Daglig passeringer og månedlige fakturaer, bare fordi vi skal til jobb, skole eller fritidsaktiviteter. Og hva har det gitt oss?

Haakon Riekeles
Haakon Riekeles Vis mer

Ok, T-baneringen fikk vi faktisk på grunn av bompenger. Litt fint det da. Men bortsett fra det, hva har bompengene noensinne gjort for oss?

Nye T-banevogner? Ja, vi hadde faktisk T-banevogner laget av tre på Frognerseterbanen fram til 90-tallet! Og de andre linjene var ikke så mye bedre, med vogner laget på 60-tallet, som stadig brøt sammen og lammet hele T-banenettet.

Men utover det, hva har bompengene gitt oss som ikke tar T-banen?

Busser som går hele døgnet på mange linjer i sentrum, så hyppige avganger at rutetider har blitt irrelevant, ingen ekstra billett for å ta nattbuss.

Greit, bompengene har gitt mye til de som reiser kollektivt, men hva med dem som betaler, bilistene, hva har vi noensinne fått?

Mindre kø på veiene når flere går over til kollektivtransport, er kanskje ikke så dumt for bilister heller. Også Granfosstunnelen, Tåsentunnelen og Lørentunnelen da. Det er heller ikke så bra å ha Ring 3 rett forbi stuevinduene til folk, med masse støy og forurensning. Det gjør jo folk syke. Også blir det plass til nye boliger i en voksende by, når man blir kvitt motorveier.

Ok, fint med tunneler på Ring 3, men det hjelper jo bare en del av byen. Hva med sentrum? Blir ikke det dødt når folk ikke har råd til å kjøre inn dit?

Bjørvika er vel mer levende nå, enn da E18 gikk der. Det er ikke så lenge siden man måtte gå over en smal gangbru over Norges største motorvei for å komme fra Oslo S til Operaen. Og før vi fikk Operatunnelen, fikk vi Festningstunnelen, som fjernet E18 fra Rådhusplassen og Vippetangen.

Jo da, bompenger har gitt oss mye, men nå får det være nok!

Men er det ikke på tide å bytte ut trikkene? Både de fra 70-tallet som det er umulig å komme inn i med barnevogn, og de italienske Raymond Johansen kjøpte på 90-tallet, som bråker som et uvær og ruster i stykker? Bør vi ikke få på plass T-bane til Fornebu når det er tusenvis av boliger og arbeidsplasser der, og flere på vei? Trenger vi ikke en ny T-banetunnel gjennom sentrum, så vi kan få plass til flere avganger, så man slipper å stå som sild i tønne i rushtida? Er det ikke bra også for bilister at de som får plass på kollektivtransport ikke fyller opp veiene med flere biler?

Og er det ikke snart på tide at de som bor på Manglerud blir kvitt all støyen og svevestøvet fra E6? Eller de som bor på Furuset, eller langs Riksvei 4? Manglerudtunnelen, lokk på Furuset over E6 og Fossumdiagonalen som leder trafikk vekk fra boligområder kommer ikke av seg selv.

Skal vi slutte med bompenger akkurat når det er Groruddalens tur til at vi gjør noe motorveiene i deres område?

Ok, greit, litt bompenger skal vi tåle, men nå settes det opp bommer i hele byen! Hva er poenget med det? Med dobbelt så mange bommer og betaling begge veier, må prisen ned til minst halvparten! Også må man slippe å betale i mer enn en bom per tur. Også må elbilene betale litt de også.

Greit, det er slik det skal bli.

Dette er et utdrag av en indre samtale hos en sint bilist, fritt inspirert av Monty Python.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.