DEBATT

Debatt: Bompenger og kø

Hva har bompengene noensinne gjort for oss?

Greit, bompengene har gitt mye til de som reiser kollektivt, men hva med dem som betaler, bilistene, hva har vi noensinne fått?

TRANGT: I 2018 var det 2.750.000 registrerte personbiler i Norge. Ifølge Oslo kommunes nettside om bil- og kollektivtrafikk, passerte i 2017 mer enn 240.000 biler gjennom bomringen inn mot Oslo daglig. Bilde fra morgenrushet inn mot Oslo på E-18 fra Sandvika. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
TRANGT: I 2018 var det 2.750.000 registrerte personbiler i Norge. Ifølge Oslo kommunes nettside om bil- og kollektivtrafikk, passerte i 2017 mer enn 240.000 biler gjennom bomringen inn mot Oslo daglig. Bilde fra morgenrushet inn mot Oslo på E-18 fra Sandvika. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I årevis har vi i Oslo levd under bompengenes åk! Daglig passeringer og månedlige fakturaer, bare fordi vi skal til jobb, skole eller fritidsaktiviteter. Og hva har det gitt oss?

Ok, T-baneringen fikk vi faktisk på grunn av bompenger. Litt fint det da. Men bortsett fra det, hva har bompengene noensinne gjort for oss?

Nye T-banevogner? Ja, vi hadde faktisk T-banevogner laget av tre på Frognerseterbanen fram til 90-tallet! Og de andre linjene var ikke så mye bedre, med vogner laget på 60-tallet, som stadig brøt sammen og lammet hele T-banenettet.

Men utover det, hva har bompengene gitt oss som ikke tar T-banen?

Busser som går hele døgnet på mange linjer i sentrum, så hyppige avganger at rutetider har blitt irrelevant, ingen ekstra billett for å ta nattbuss.

Greit, bompengene har gitt mye til de som reiser kollektivt, men hva med dem som betaler, bilistene, hva har vi noensinne fått?

Mindre kø på veiene når flere går over til kollektivtransport, er kanskje ikke så dumt for bilister heller. Også Granfosstunnelen, Tåsentunnelen og Lørentunnelen da. Det er heller ikke så bra å ha Ring 3 rett forbi stuevinduene til folk, med masse støy og forurensning. Det gjør jo folk syke. Også blir det plass til nye boliger i en voksende by, når man blir kvitt motorveier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer