EVIGGRØNN: Paul Simon er, i likhet med så mange andre, aller best på vinyl. Dette eksemplaret tilhører tidligere Beezewax-vokalist Kenneth Ishak. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN/Dagbladet
EVIGGRØNN: Paul Simon er, i likhet med så mange andre, aller best på vinyl. Dette eksemplaret tilhører tidligere Beezewax-vokalist Kenneth Ishak. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN/DagbladetVis mer

Hva, har du ikke platespiller?

Vinylnerdene tar hevn.

LES OGSÅ: Vi anmelder høstens vinylbokser

Mye pent kan sies om digitalisert musikk, men særlig mye sjel er det ikke i en samling flatbankede mp3-filer.

FORTAPT I VINYLEN: Noen ganger er LP-platene alt du har. John Cusack som platebutikkinnehaver og vinylnerd Rob Gordon, i Stephen Frears' «High Fidelity». Foto: Kommunenes Filmcentral
FORTAPT I VINYLEN: Noen ganger er LP-platene alt du har. John Cusack som platebutikkinnehaver og vinylnerd Rob Gordon, i Stephen Frears' «High Fidelity». Foto: Kommunenes Filmcentral Vis mer

ETTER TI ÅR med iPod og ubegrenset tilgang på nettbasert musikk, gjenoppdager stadig flere den dype gleden ved den gode, gamle vinylplata. Her snakker vi om musikkteknologi med så vidt høy inngangsterskel, og så vidt høy pris, at man som lytter blir minnet om at musikken er viktig.

De forseggjorte omslagene, med boltreplass for grafisk design, fotografi og tekst, er kunstverk i seg selv. Lukten av papp, lim, trykksverte og fersk vinyl, den litt omstendelige prosessen med å hente fram og sette på ei plate, det lille kneppet når nåla setter seg i inngangsrillen og den sårbare, blanke vinylen som snurrer rundt og på magisk vis serverer varm, høyoppløst lyd:

ALT OG LITT EKSTRA: Deluxe-utgaven av David Bowies «Station To Station». Foto: EMI
ALT OG LITT EKSTRA: Deluxe-utgaven av David Bowies «Station To Station». Foto: EMI Vis mer

Vinyl skaper analoge høytidsstunder i stadig flere norske hjem.

SNART 30 ÅR etter at formatet ble erklært dødt, er platene til Røyksopp, Vamp, Enslaved, Håkan Hellström, Neil Young og Leonard Cohen ute på LP, sammen med mange andre av høstens platenyheter.

HIPT: Röyksopps siste er selvsagt å få på på vinyl.
HIPT: Röyksopps siste er selvsagt å få på på vinyl. Vis mer

Samtidig driver plateselskapene storstilt resirkulering av den musikalske vinylfortida. Til jul er påkostede bokssett med remastrede klassikere fra David Bowie, Bob Dylan, Miles Davis, Bill Evans, Bruce Springsteen, Rolling Stones og Grateful Dead på nostalgiske vinylelskeres ønskelister. Andre foretrekker Skambankt, Enslaved eller Pixies.

I kjærligheten til vinylen møtes Duke Ellington-generasjonen og de med et sterkere forhold til Duke Nukem.

FOLKELIG: Men det er Vamps siste også.
FOLKELIG: Men det er Vamps siste også. Vis mer

DEN NYE VINYLBØLGEN er strengt tatt ikke helt ny. Blant DJs og platesamlere har vinylen alltid vært det foretrukne formatet. Innenfor sjangre som techno, rap, indie, garasje og punk har vinyl alltid hatt en sterk posisjon.

Samtidig har spesialistselskaper som Analogue Productions, Mobile Fidelity Sound Lab, Rhino, Speakers Corner, Pure Pleasure, Music On Vinyl, Light In The Attic, Audio Fidelity og Friday Music sørget for nyoppussede utgaver av jazzens største klassikere, klassisk 70-talls rock, og noen av de mest ikoniske utgivelsene fra 1990- og det tidlige 2000-tallet.

FØRST: Artikkelforfatterens første platespiller var en Garrard SP25 Mk III.
FØRST: Artikkelforfatterens første platespiller var en Garrard SP25 Mk III. Vis mer

Det nye er at vinyl er i ferd med å bli mainstream igjen.

De samme plateselskapene som forlot vinylformatet på begynnelsen av 1980-tallet, har oppdaget at det snart kan være det eneste fysiske formatet forbrukerne er villige til å betale for. I 2008 ble det solgt nærmere tre millioner vinylalbum på verdensbasis. I 2009 var tallet etter alle solemerker minst femti prosent høyere, med 2,1 millioner solgte bare i USA.

MODERAT: Rega P2 er en kvalitetsplatespiller til under 5000 kroner. Foto: REGA
MODERAT: Rega P2 er en kvalitetsplatespiller til under 5000 kroner. Foto: REGA Vis mer

Forsvinnende lite sammenliknet med cd-platas glansdager, men bedre enn ingen ting.

VINYL ER FORMATET for de virkelige musikkelskerne. Når Audun Vinger, Vinduet-redaktør, musikkanmelder, hobby-DJ og platesamler, snurrer soul, boogie og r&b på klubbkonseptet Contagious på Blå i Oslo førstkommende lørdag, er det vinylplater det går i. Samme regel gjelder i det Vingerske hjem.

ARBEIDHESTEN: DJ-klassikeren Technics SL-1210, som, i motsetning til hva undertegnede kom i skade for å skrive forleden, fortsatt skal produseres. Foto: TECHNICS
ARBEIDHESTEN: DJ-klassikeren Technics SL-1210, som, i motsetning til hva undertegnede kom i skade for å skrive forleden, fortsatt skal produseres. Foto: TECHNICS Vis mer

— Det er lyden, og konsentrasjonsstunden den utløser. Følelsen av å ta et bevisst valg ved å oppsøke akkurat den musikken. Dessuten er det nok et element av motstandskamp — jeg misliker de nye holdningene til musikk og musikkforbruk. Jeg kritiserer selvfølgelig ikke mennesker som ikke har råd til å handle mye musikk, og den nye tilgjengeligheten har jo åpnet manges ører. Men hele den mentaliteten rundt meg med Spotify, Hipstamatic-bilder av ungene sine, velstand og småborgerlighet gjør meg kvalm. Folk tenker ikke et sekund over å bruke 40 kroner på en kaffekopp daglig, men musikk — nei det blir for dyrt.

IKKE FOR deltakerne på platemessen i Oslo en lørdag formiddag. Her, inne i halvmørket på Rockefeller, myldrer en blanding av seriøse samlere og vanlige musikkinteresserte i en labyrint av vinylplater. Man kan sikre seg noe litt slitent fra 80-tallet til tyve spenn, et pent eksemplar av Curtis Mayfields «There's No Place Like America Today» til 150, eller en sjelden førstepressing av en obskur norsk 60-talssingle til et firesifret beløp.

EKSKLUSIV KLASSIKER: Linn Sondek LP12 har vært produsert siden 1972, og er fortsatt en av verdens beste platespillere. Foto: LINN
EKSKLUSIV KLASSIKER: Linn Sondek LP12 har vært produsert siden 1972, og er fortsatt en av verdens beste platespillere. Foto: LINN Vis mer

Over kassene med progrock møter jeg Rune Kristoffersen, på jakt etter førsteutgaver av engelske pressinger fra seint 1960- og tidlig 70-tall.

— Det var jo albumets gullalder. Veldig mye av det som ble spilt inn da låt utrolig bra, og folk var utrolig produktive. I 1969 ga Led Zeppelin og Fairport Convention ut to klassiske og banebrytende album hver. Nå bruker Metallica åtte år på et middelmådig album.

SCIENCE FICTION: Continuum Audio Labs Caliburn platespiller med  Cobra tonearm koster 378.000 kroner i USA. Foto: Continuum Audio Labs
SCIENCE FICTION: Continuum Audio Labs Caliburn platespiller med Cobra tonearm koster 378.000 kroner i USA. Foto: Continuum Audio Labs Vis mer

FOR KRISTOFFERSEN er ikke vinylen bare hobby. Han driver det lille kvalitetsselskapet Rune Grammofon, med artister som Motorpsycho, Susanna Wallumrød, Supersilent, The Low Frequency In Stereo og Bushman's Revenge i stallen. Vinylutgivelsene holder verdensklasse. Vel tilbake på kontoret åpner Kristoffersen en anonym, flat pappeske i tolv ganger tolv tommers format. Det er selskapets husdesigner, Kim Hiorthøy, som har valgt en minimalistisk løsning for luksusutgaven av plateselskapets utgivelse nummer 100, samleplata «Twenty Centuries Of Stony Sleep».

— Det er sånt som dette jeg elsker å gjøre, sier Kristoffersen, og viser fram et dobbeltalbum på hvit vinyl, fulgt av en eksklusiv Supersilent-LP på klar vinyl. Det er flere feinschmeckerdetaljer i boksen, som bare er tilgjengelig i hundre eksemplarer til 990 kroner stykket. At opplaget snart er utsolgt, sier noe om Rune Grammofons dedikerte kundegruppe, men også om vinylformatets tiltrekningskraft. Kristoffersen har registrert at de store selskapene er på vei inn igjen i markedet:

— De har oppdaget at det er en motreaksjon på gang, og at det er et mer kjøpekraftig publikum der ute som er villige til å betale for et bedre produkt.

IKKE ALLE mener vinyl er et bedre produkt. I audiofile kretser har debatten gått i snart 30 år om hva som er best av vinyl og cd. Det finnes gode argumenter for at vinyl, under optimale forhold, er cd-platen overlegen. Hva den gjennomsnittlige vinylkjøperens lydkjede, fra stift, pickup og tonearm til høyttalere, klarer å formidle, er en helt annen sak. Det er denne vissheten, om at det alltid er mer å hente om man bare oppgraderer utstyret en liten smule, som kan sende en audiofil vinyljunkie ut i et livslangt gjeldshelvete.

De rent audiofile argumentene for vinyl blir dessuten færre når den digitale leiren svarer med nedlastbare innspillinger i masterkvalitet med 24 bits oppløsning i 96 og 192 kilohertz samplingfrekvens.

FOR RUNE GRAMMOFON står vinylen for en tredjedel av den totale omsetningen. For platebutikken Big Dipper i Oslo står den for tre fjerdedeler. Sammen med konkurrenten Tiger like borte i gata, samt antikvariater som Ringstrøm og bruktbutikker som Råkk & Rålls, sørger den for et rikholdig tilbud til hovedstadens vinyljunkies. Big Dipper selger også hi-fi-utstyr, og stadig flere platespillere. Innehaver Andreas Leine Jakobsen forteller at kundegruppen blir stadig videre:

— Tidligere var det mest samlere og folk på jakt etter indie, garasje og punk. Nå er det er det alt fra pensjonister som skal ha jazz eller klassisk, til hi-fi-folket. Men den klart største kundegruppen er helt vanlige musikkfriks i alderen 18—60. Folk som leser musikkblader, ser på Lydverket, og skal ha musikknyhetene sine på vinyl.

Les anmeldelser av noen av høstens feteste vinylbokser her.