Fritt ord: Men ikke for teater. Nina Karin Monsen har pusset advokater på Den Nationale Scene i Bergen. Bilde fra da hun fikk Fritt Ords honnørpris i 2009. Foto: Espen Røst
Fritt ord: Men ikke for teater. Nina Karin Monsen har pusset advokater på Den Nationale Scene i Bergen. Bilde fra da hun fikk Fritt Ords honnørpris i 2009. Foto: Espen RøstVis mer

Hva har Nina Karin Monsen og Sigrid Bonde Tusvik til felles?

De er en del av samme debatt.

Kommentar

Hvor langt kan man egentlig gå? Hvor kort vei er det egentlig til advokatkontoret?Og hvor lett er det egentlig å sende en drapstrussel?

Det er tilsynelatende den store debatten vinteren 2018/2019.

Ikke nok med at diskusjonen om grensene for Tusvik og Tønnes ytringsrom har fått norske bredbånd til å gløde de siste ukene, tirsdag pusset filosof, samfunnsdebattant og Fritt Ords honnørprisvinner Nina Karin Monsen advokater på Den Nationale Scene (DNS) i Bergen.

Hun føler seg ærekrenket av teaterstykket «Kim F.». En, ifølge teateret, «forestilling om Kim Frieles liv og hennes kamp for kjærligheten og homofiles rettigheter». Stykket hadde premiere 15. desember. Nå vil Monsens advokat ha en replikk fjernet. Ifølge VG illustrerer replikken «situasjonen da samfunnsdebattanten mottok Fritt Ords pris i 2009»: «Homofile er noe annet enn normale mennesker. De er medfødt uføre. Homofiles forhold er inhumane. Homofiles foreldre bare fremstår som glade i barn. I virkeligheten er de fremmede fiender av egne barn som de systematisk utsetter for forbrytelser. Takket være den nye demoniske ekteskapsloven lever vi nå i et samfunn som blir mer og mer nazistisk, og til forveksling likt Stalins og Maos morderiske regimer.»

Ifølge DNS er ikke replikken basert på et direkte sitat, «men slik Kim Friele husker det».

Og selv om andre kanskje kjenner igjen Monsen i denne replikken, gjør hun det ikke selv: – Nina Karin Monsen anser dette som en grov homofob tekst som hun tar avstand fra. Hun betrakter dette som ren personforfølgelse, skrev advokaten i et brev til DNS, ifølge Bergens Tidende.

Utover denne replikken er Nina Karin Monsen en bagatell i stykket. Jeg har dessverre ikke sett stykket, men som Dagbladets kritiker Lillian Bikset, som anmeldte stykket til terningkast fire, sier: «Nina Karin Monsen blir bare nevnt i forbifarten». Professor Dag Øystein Endsjø har i Aftenposten påvist hvordan sitatene i Nina Karin Monsen-replikken er «omtrent rene sitater fra hennes egen bok, "Kampen om ekteskapet og barnet", fra 2009».

Men det er uansett irrelevant. Den kunstneriske friheten er stor når det kommer til teater, til kunst, til humor. Jamfør debatten om Tusvik og Tønne. Det gjør kanskje vondt, men det skal være høyt under taket. Det burde en tidligere Fritt Ord-vinner være fullstendig klar over.

Likevel: Det er som om noen har åpnet opp Pandoras eske og sluppet ut krenkelse, syting og advokatmat. Det er bare to uker siden DNS kunne fortelle om et annet advokatbrev: Familiemedlemmer av Vigdis Hjorth varslet søksmål mot DNS fordi de mente stykket «Arv og miljø» var en «krenkelse av privatlivets fred». Og det er bare to måneder siden Laila Anita Bertheussen, samboeren til justisminister Tor Mikkel Wara, anmeldte Black Box til politiet fordi forestillingen «Ways of seeing» benytter seg av video filmet utenfor huset deres.

«Det lett å tenke seg at Hjorth-familien saksøker DNS fordi alle andre jo har begynt å gjøre det. I den nye norske æreskulturen er det plutselig retten, og ikke den offentlige debatten, som er den foretrukne arenaen for meningsbrytning rundt hvordan kunst skal forholde seg til virkeligheten», skrev jeg da.

For å komme Nina Karin Monsen i møte, har DNS foreslått en «presisering» i manus.

– Sammen med dramatikerne har vi besluttet at vi kan legge til en setning i forlengelsen av sekvensens første replikk. Dette for å understreke at det ikke er et direkte sitat, men gjenfortalt og tilpasset Kim Fs minne, sa teatersjef Anita Haaland til BT.

Replikken forandres med andre ord ikke.

Dette er muligens et konfliktdempende tiltak, men det er også prinsipielt problematisk. På samme måte som det var problematisk at DNS for to år siden endret teaterstykket «Vår ære/vår makt», fordi en bergensk skipsreder opplevde forestillingen som krenkende overfor forlengst døde familiemedlemmer. Det er problematisk fordi det er en innrømmelse av de krenkedes rett. Og det åpner opp for nye søksmål, som DNS, som åpenbart har et formål om å lage lokalt relevant teater, kommer til å støte på igjen og igjen.

Men teateret har rett til å krenke. Og den retten må de tviholde på.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.