Hva i all verden er det dere driver med!?

«Game of Thrones» og «Batman Begins» er spilt inn i islandsk natur, mens Norge kaster penger ut av vinduet.

LØNNSOMT: En insentivordning for utenlandsfilm kan gi god avkastning på mange områder, skriver artikkelforfatteren. På New Zealand økte turistindustrien inntektene med 46 prosent etter innspillingen av «Ringenes herre» (bildet). Foto: New Line Cinema
LØNNSOMT: En insentivordning for utenlandsfilm kan gi god avkastning på mange områder, skriver artikkelforfatteren. På New Zealand økte turistindustrien inntektene med 46 prosent etter innspillingen av «Ringenes herre» (bildet). Foto: New Line Cinema Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

For dere som ikke arbeider i filmbransjen, som jo er de fleste … flere og flere faktisk, så følger her en liten innføring i hva insentivordningen for film dreier seg om. Og til dere som hårdnakket påstår dere styrer politikken rundt dette … Hva i all verden er det dere driver med!?

En insentivordning vil i prinsipp si at dersom en utenlandsk filmproduksjon legger innspillingen sin til landet, så får de en gitt prosentdel av pengene de bruker tilbake fra staten. På Island for eksempel er refusjonssatsen 20 prosent. Det har gjort at Island med snaue 300 tusen innbyggere, de siste 5 årene, har vært vertsland for innspillinger som «Game of Thrones», «Oblivion» med Tom Cruise, Ridley Scotts «Prometheus», «Batman Begins» og «Noah» med Russell Crowe for å nevne noen.

Og hvorfor er dette viktig? Vel, det er ikke fordi det ville vært gøy å se Russell Crowe i gatene i Sogndal, eller Lofoten. For meg er det viktig fordi Norge ikke greier å holde filmarbeiderne sine i arbeid. Og når disse finner seg andre jobber, rett og slett fordi de ikke greier å brødfø familien sin, så har de unge som kunne blitt gode, ikke lengre noen å lære av. Og dermed senkes kompetansenivået i filmbransjen. På den statlige finansierte Norske Filmskolen uteksamineres manusforfattere, fotografer og regissører i en utdannelse som koster flere millioner kroner. Men til syvende og sist så er det ikke disse alene som lager filmen. Svært langt der ifra. Det er et team av 30 til 40 teknikere. Lysmestere, kamera - og lysassistenter, lydfolk, gripper, kostymedesignere, rekvisitører, sminkører, malere, snekkere, klippere, effektmakere og produksjonsassistenter for å nevne noen. Vi elsker det når en norsk regissør gjør det bra på utenlandske festivaler og konkurrerer om Oscar nominasjon med en film, eller når norske skuespillere blir oppdaget av Hollywood. Men sannheten er at uten teknikerne, så hadde verken regissøren eller skuespilleren kommet noen vei.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer