Hva kan Hollywood og spillbransjen lære av hverandre?

Når bransjer møtes.

(Dagbladet.no): Stadig oftere kan man høre at film- og spillfolk jobber tett sammen - nå nylig gikk filmprodusent John Woo ut og fortalte at han utvikler et nytt ninjaspill, og en påfølgende film, i samarbeid med spillegenden Warren Spector.

Ifølge sjefen for Game Developers Conference, Jamil Moledina, vil vi i tiden fremover oftere se at filmindustrien gløtter mot spillverdenen.

- De kan jobbe godt sammen, og det er muligheter for samarbeid for å oppnå en forsterking av originalopplevelsen. Mye talent vandrer nå frem og tilbake mellom de to leirene, og produsenter låner teknikker fra hverandre, sier han til Gamesindustry.biz.

Moledina mener at filmbransjen kan lære mye av spillbransjen:

- Spillene har mye lærdom å tilby, med deres svært samarbeidsbaserte manusskriving, raske forståelse for digital distribusjon, og iboende fokus på å gi publikum kontroll og makt. Og dette er bare toppen av isfjellet, sier han.

Ettersom spillindustrien fortsatt kan regnes å være i sine ungdomsår, er det derfor også mye nyttig visdom som kan hentes andre veien.

- Med tanke på hva spillbransjen kan lære, så har filmindustrien eksistert i over et århundre, og har vært gjennom en rekke utfordringer innen finansiering, bruk av talenter på flere prosjekter - og også evnet å holde serier levende gjennom flere forbrukersvingniger, sier Moledina.

Han uttalte også at spillindustrien kan lære mye av tv-bransjen, med tanke på sesonginndeling, annonsering og publikumsdeltagelse.

FILM OG SPILL: Både film- og spillbransjen kan lære mye av hverandre. Spider-Man har dukket opp på begge arenaer, til vekslende hell. Foto: ACTIVISION
FILM OG SPILL: Både film- og spillbransjen kan lære mye av hverandre. Spider-Man har dukket opp på begge arenaer, til vekslende hell. Foto: ACTIVISION Vis mer