KOMMENTARER

Medier og intervjuobjekter:

Hva kan mediene lære av de som sto i stormen?

Alle er sårbare. Men mektige personer som forsømmer seg, må konfronteres.

DREVNE: Harald Eia og Fredrik Skavlan, som begge uttaler seg i den nye boken, har et avslappet forhold til å stå i en mediestorm. Det er det mange andre som ikke har. Foto: Kyrre Lien.
DREVNE: Harald Eia og Fredrik Skavlan, som begge uttaler seg i den nye boken, har et avslappet forhold til å stå i en mediestorm. Det er det mange andre som ikke har. Foto: Kyrre Lien. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Hvordan går det egentlig med dem, de som hadde ansvar og hovedroller i saker som ble slått stort opp i mediene, og som levde gjennom lange perioder med journalister på døra og telefoner som aldri sluttet å dure?

Dette belyser psykolgiprofessor Fanny Duckert og psykologspesialist Kim Edgar Karlsen i boken «I medienes søkelys». Boken er basert på intervjuer med forskjellige folk som har stått i forskjellige mediestormer, anonyme og navngitte informanter; fra profilerte tv-personligheter og politikere, til folk som ville hatt en mer tilbaketrukket tilværelse om de ikke brått hadde måttet forsvare seg og sine avgjørelser.

Det er flere trekk ved historiene deres som pressefolk godt kan trekke lærdom av. De som har reagert sterkest på medieomtalen, opplever søvnløshet og uro mange år etterpå – gjerne knyttet til at de synes at personligheten deres har blitt definert utad på en måte de ikke har kontroll over og ikke kjenner seg igjen i. Journalister som relativt fort går videre til neste sak, vil tjene på å være oppmerksomme på hvor langvarige etterskinnet av søkelyset kan være – og hvor belastende det kan bli med et varig skjevt narrativ.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer