DEBATT

Debatt: Offentlige innkjøp

Hva kan vi lære av Veireno-saken?

Det er lett å være etterpåklok, men det er lite å hente på å skylde på hverandre. 

KOMMUNEN OVERTOK: Renovasjonsarbeidere i Oslo henter Rodeløkka-beboernes søppel 20. februar, dagen etter at det ble klart at Oslo kommune overtok søppelhentingen fra Veireno. Selskapet vant anbudsrunden om søppelhenting i Oslo, men fikk titusenvis av klager mot seg.
 Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix
KOMMUNEN OVERTOK: Renovasjonsarbeidere i Oslo henter Rodeløkka-beboernes søppel 20. februar, dagen etter at det ble klart at Oslo kommune overtok søppelhentingen fra Veireno. Selskapet vant anbudsrunden om søppelhenting i Oslo, men fikk titusenvis av klager mot seg.  Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Konkurranse om offentlige kontrakter gir innovasjon og næringsutvikling. Profesjonelle bestillere får gode tjenesteleverandører. Men, vi må også lære av tilfeller der det ikke har fungert godt nok.

Etter måneder med utfordringer med innsamling av husholdningsavfall i Oslo er det satt et foreløpig punktum for saken. Veireno er slått konkurs og Oslo kommune vil utføre tjenesten i egenregi inntil videre. NHO og Norsk Industri har bevisst unngått å hausse opp situasjonen i media. For oss har det vært viktig å gi kommunen ro til å kunne gjenopprette en fungerende avfallsinnsamling, slik Oslo har hatt siden 1992, da denne tjenesten ble konkurranseutsatt for første gang.

Vi legger merke til at byrådsleder Raymond Johansen sier at han ikke vil avvise bruk av profesjonelle private gjenvinningsselskaper i framtida, men at kommunen først må få tid til å lære av det som har skjedd.

Det er lett å være etterpåklok, men det er lite å hente på å skylde på hverandre. Spørsmålet nå må være – hva har vi lært, og hvordan kan vi unngå at en liknende situasjon oppstår i framtida?

For det første: Vi ser altfor ofte at pris vektlegges for høyt på bekostning av kvalitet ved offentlige innkjøp. I Oslo var vektingen av tildelingskriteriene i renovasjonskontrakten slik at pris talte 75 prosent, miljø 10 prosent og oppdragsforståelse 15 prosent. Det var imidlertid mange absolutte miljøkrav i anbudskriteriene, for eksempel krav om biogassdrevne kjøretøy. Problemet var bare at når alle oppfylte de absolutte kravene og pris ble vektlagt såpass høyt ble det færre ting å konkurrere på. NHO og Norsk Industri mener at kvalitet må vektlegges langt høyere. I Veirenos tilfelle ble det forsøkt å spare kostnader på materiell og biler ved å legge opp til en ny skiftløsning. Denne ordningen var ikke gjennomførbar, men det så verken Oslo kommune eller Veireno.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer