Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hva må bli Petre bli bedre på?

FREDAG spurte tidligere og nåværende profilerte Petre-stemmer

Anne Sandvik Lindmo,
Mamarazzi, Anne Panne, Opptur, XL og Transit

- Jeg elsker Petre, men de bli bedre på å støte vekk de gamle og ale opp de unge. Det gjelder både lytterne og medarbeiderne. Til det siste trenger man en ny personalsjef, sånn at litt færre av de som blir sagt opp i Petre føler seg som en brukt tennissokk med hull i. Og så må kanalen tørre å være kontroversielt meningsbærende på samme måte som den tør være kontroversielt tanketom og kontroversielt morsom. For pokker!

Espen Thoresen,
Irma 1000 og XL

- Petre er bra, men jeg skulle ønske at de i torde å ta øynene litt vekk fra lyttertallene. Noen ganger er de litt for glade i å være størst, kontra det å gi ungdommer noe å tenke på. Så lenge fjernsyn med få unntak ikke lager annet enn lett fordøyelig underholdning, hadde det vært fint om Petre kunne vært litt særere. NRK radio mener at tenkende mennesker kun hører klassisk musikk, les P2, men det vært fint om Petres lyttere lærte mer enn hvem som ligger øverst på listene.

Atle Antonsen,
Herreavdelingen og XL

- Ledelsen må gå. Petre må kvitte seg med mest mulig av musikken så det blir mulig å kvalitetsbable mer på radio, slik Petre tidvis har vært bra på. Musikken har alltid vært i veien for Det Gode Fjas, i XL tok vi oss friheter ved å kutte ut en tredjedel av musikken hver time. Det hjalp betraktelig. Og da gikk det kun ut over drittmusikken, så den typen siling er til det beste for alle kvalitetslytterne Petre har. De som bare vil ha musikk kan jo høre på Howard på kvantitestbevisste kanalen MP3.

Kari Slaatsveen,
Irma 1000, Holger Nielsens Metode

- Jeg er ikke sikker på om det er spesielt modig å spille Christina Aguilera til skinnet faller av øreflippene. Men det er en klar dreining mot et mer kommersielt Petre som kan være et modig valg. Vi bør ta klarere standpunkt i vanskelige saker og ikke alltid bruke ironi og metabeskjeder, men oftere komme med sterke meldinger om hvor vi står og hva vi mener om ting. Petre bør bli synligere og komme nærmere lytterne ved å være mer mobile og dekke flere begivenheter og ha flere sendinger utenfor NRK.

Finn Bjelke,
Irma 1000 og Herreavdelingen

Med jevne mellomrom tar man skikkelige skippertak i Petre i stedet for jevnlige justeringer. Det betyr at kanalen skifter ham med 3- 4 års mellomrom. Tror ikke dette er klok strategi, og jeg etterlyser en langsiktig handlingsplan fremfor det som utad virker som panisk omorganisering. Synes musikkomleggingen er feig og vitner om idéløshet. Men Petre er fremdeles milevis foran konkurrentene.

Trine Grung,
Poprush (tidenes mest hørte Petre-program)

Petre har ikke hatt markante personligheter på lenge, kanskje med unntak av Rune Nilsson i Kaliber. Før var Petre på folkemunne. Det var alltid noen som snakket om noe på kanalen. Ikke nå lenger. Det finnes ikke en eneste profil. De trenger stemmer som kommer ut av radioen. Og så må de profilere seg mer aktivt i pressen, få personligheter som tør og stå der, som liker seg i lyset, som vil ut til folket. Det er greit å bli snevrere, men man trenger sårt program som ser litt lettere på det, også.

Barbara Jahn,
Irma 1000

Petre må bli enda morsommere og mye skarpere.

Mene mer og tulle mer altså. Kanskje til og med samtidig.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media