BILLIGERE EN HEVDET: En rask sjekk på taxikalkulator.no viser at en tur fra Oslo S til Lambertseter senter varierer fra 236 til 329 kroner på dagtid, og fra 315 til 466 kroner en lørdag kveld, skriver Atle Hagtun om Kjetil Rolness' påstand om drosjeprisen fra Oslo S til Lambertseter. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
BILLIGERE EN HEVDET: En rask sjekk på taxikalkulator.no viser at en tur fra Oslo S til Lambertseter senter varierer fra 236 til 329 kroner på dagtid, og fra 315 til 466 kroner en lørdag kveld, skriver Atle Hagtun om Kjetil Rolness' påstand om drosjeprisen fra Oslo S til Lambertseter. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpixVis mer

Taximarkedet:

Hva med litt research, Kjetil Rolness?

En rask sjekk ville ødelagt for Kjetil Rolness' tankeeksperiment.

Meninger

I Dagbladet 10. februar skriver Kjetil Rolness om sitt «tankeeksperiment», der han viser hvor latterlig drosjereguleringer ville ha tatt seg ut i frisørnæringen.

Det har han selvsagt helt rett i, men tankeforsøket gikk altså ikke så langt utenfor nesetippen at han spurte seg hvorfor Stortinget har vedtatt loven som gjelder for drosjer, men aldri har tenkt tanken på at de samme reglene skulle anvendes på frisører.

Så skriver Rolness at «Alle sentralene er enige om å være omtrent like dyre og stadig dyrere», og at «stadig færre gidder å betale 600 kroner for turen fra Oslo S til Lambertseter».

En rask sjekk på taxikalkulator.no viser at en tur fra Oslo S til Lambertseter senter varierer fra 236 til 329 kroner på dagtid, og fra 315 til 466 kroner en lørdag kveld.

Så etterlyser Rolness adgang for gründere. Det fikk de fra 1999, og først ute var Holstad med Taxi 2, senere kom blant andre Claussen med City Taxi.

De to verste sentralene næringen har sett i Norge, og begge gikk etter hvert konkurs. I dag er det 13 sentraler som konkurrer i Oslo sentrum.

Alle disse nye skulle etter forutsetningen gi Oslo billigere drosjer gjennom økt konkurranse. I stedet er de blitt de dyreste. Dette ble også glemt i tankeeksperimentet. Selvsagt er løsningen å slippe til enda flere.

Det er mulig denne helgespalten under «Signaler» er ment å være en del av underholdningstilbudet, men da bør den kanskje utstyres med advarsel, så ingen tror det handler om kunnskapsbasert informasjon.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook