IKKE AKKURAT STEVE JOBS: Apples produkt- og markedssjef Phil Schiller presenterte Apples nyheter på Macworld-messa i San Francisco i går. Men hvor ble det av produktene som får oss til å tenke at sånt som dette er det bare Apple som får til?, spør Dagbladet.nos kommentator. Foto: SCANPIX
IKKE AKKURAT STEVE JOBS: Apples produkt- og markedssjef Phil Schiller presenterte Apples nyheter på Macworld-messa i San Francisco i går. Men hvor ble det av produktene som får oss til å tenke at sånt som dette er det bare Apple som får til?, spør Dagbladet.nos kommentator. Foto: SCANPIXVis mer

Hva nå, Apple?

Slappe produktnyheter, syk sjef.

(Dagbladet.no):  Var gårsdagens Apple-presentasjon på Macworld-messen i San Francisco den daffeste og minst inspirerende i selskapets historie?

VANLIGVIS er Macworld anledningen der Apple presenterer produktnyheter med høy til ekstremt høy «wow!»-faktor, men i går kveld var «underwhelming» den mest brukte karakteristikken blant de mange som kommenterte ikke-begivenheten på Twitter og andre steder på nettet.

Karakteristikken kan best oversettes med «underimponerende», eller ganske enkelt skuffende.

Det la selvsagt en viss demper på stemningen at sjefen sjøl, Steve Jobs, hadde meldt sykdomsforfall, og ble erstattet av den langt mindre karismatiske produktsjefen Phil Schiller.

Men hovedproblemet var ikke at det var Schiller som snakket, det var hva han snakket om. Eller rettere sagt: Hva han ikke snakket om.

AT ALL MUSIKK I ITUNES
nå skal selges uten DRM, de forbrukerfiendtlige kopi- og avspillingssperrene, er en gledelig, men ikke overraskende nyhet. Senest i desember 2008 kunne du lese her på Dagbladet.no at dette var like rundt hjørnet - om ikke så like rundt hjørnet som ryktene ville ha det til. At musikk kan kjøpes direkte via 3G eller wifi til iPhone, var også en liten gladnyhet, men igjen: Den var ventet.

På produktsiden var en ny MacBook Pro med 17-tommers skjerm det eneste som var verdt å nevne.

MEN HVOR BLE DET AV en oppdatert utgave av den halvkvedede visa Apple TV, mediesenteret som mangler mer enn det har? Hvor var en oppgradert Mac Mini, eller en en iMac med Nvidia chipsett? Hvor var iPhone nano, som ryktebørsen har snakket om lenge? Og hvor var one more thing?


I det hele tatt: Hvor var greiene som får oss til å tenke at sånt som dette er det bare Apple som får til?

Et gjesp av et Macworld behøver selvsagt ikke bety annet enn at Apple velger å spare morsommere produktnyheter til senere på året. Selskapet har allerede flagget at årets Macworld blir den siste det deltar på. Det er fornuftig nok. I nettalderen har de store teknologimessene langt på vei utspilt sin rolle. Særlig for Apple, som har sine egne butikker som høyprofilerte markedsførings- og salgskanaler.

EN SKUFFENDE MACWORLD-PRESENTASJON behøver heller ikke skyldes at Jobs er midlertidig nede for telling. Apple-maskinen kverner nok videre selv om sjefen ikke er helt i slaget noen måneder. Men helt siden Jobs ble diagnostisert med kreft i bukspyttkjertelen i 2004, har spørsmålet om hans eventuelle etterfølger vært diskutert. Jobs har selv tatt kraftig avstand fra alle spekulasjoner, og kalte blant annet en New York Times-journalist for en «bøtte med slim» etter at vedkommende hadde skrevet at Jobs helsetilstand ikke var en ren privatsak.

Dette ser det nå ut til at Jobs har tatt inn over seg. Han har vært påfallende tynn det siste året, og i et åpent brev han publiserte mandag fortalte Jobs at vekttapet skyldes sykelig proteinmangel forårsaket av en hormonubalanse.

Dette satte naturlig nok ny fart i spekulasjonene om hvem som skal etterfølge ham i sjefsstolen i Apple. Jobs skriver i brevet at han regner med å ha gjenvunnet vekten i løpet av våren, men selv om han skulle bli helt frisk vil ikke Jobs sitte som toppsjef til evig tid. Etter 11 års turbokjør med Jobs i sjefsstolen, er de fleste Apple-observatører enige om at letingen etter hans eventuelle etterfølger pågår for fullt. Det blir ingen enkel jobb, for å si det mildt.

Apple er Steve Jobs, langt på vei.

SYK: Apple-sjef Steve Jobs er syk, og spekulasjonene om hans eventuelle etterfølger raser, selv om Jobs forsikrer at han er på bedringens vei. Foto: SCANPIX
SYK: Apple-sjef Steve Jobs er syk, og spekulasjonene om hans eventuelle etterfølger raser, selv om Jobs forsikrer at han er på bedringens vei. Foto: SCANPIX Vis mer

De fleste viktige teknologiske, kreative, strategiske og forretningsmessige prosesser i selskapet styres av denne visjonære kontrollfriken, som så til de grader har formet Apple i sitt bilde etter at han kom tilbake til sjefsstolen i 1997.

JOBS ER SELVSAGT IKKE ALENE. En mann som designgeniet Jonathan Ive er tilnærmet uunnværlig, og historisk er det mange andre enn Jobs som skal ha ære for Apples suksess. Men dagens Apple styres av Jobs, og ingen andre. Som enerådig Apple-sjef og storaksjonær i Disney etter salget av Pixar, er Jobs en av vår tids store industrimoguler. Hans innflytelse har knapt sin like i teknologiindustrien - eller noe annet sted, for den saks skyld. Businessmagasinet Fortune kåret da også Jobs til verdens mektigste industrileder i 2007.

Jeg har lest en håndfull biografier om Jobs og Apple: Leander Kahneys Inside Steve's Brain, Alan Deutschmans The Second Coming of Steve Jobs, Jeffrey S. Young og William L. Simons iCon Steve Jobs og Owen Linzmayers Apple Confidential. Samtlige forfattere bekrefter bildet av en toppleder med helt ekstreme kvaliteter, og en like ekstrem grad av dominans over selskapet han leder.

Jobs er omtrent så langt fra den moderne, åpne, inkluderende ledertypen det er mulig å komme. Jeg har tidligere kommentert hvordan han tilsynelatende gjør alt galt, men likevel ender opp med å gjøre alt riktig. Vinklingen er lånt fra Leander Kahney, som slår fast at Jobs styrer skuta med en bedrifts- og ledelseskultur som smaker av tida rundt den industrielle revolusjon, men at det paradoksalt nok ser ut til å være en suksessoppskrift også i det digitaliserte nettverkssamfunnet.

ENTEN DET BLIR Jobs, Schiller eller andre som leder selskapet i årene som kommer, står Apple overfor store utfordringer. Teknolgiindustriens mest innovative selskap kan ikke cruise på gammel suksess.

Bare for å ta ett eksempel: DRM-fri iTunes er vel og bra, men neppe nok når Spotify med sin gratisløsning seiler opp som den heteste musikktjenesten i 2009. Apples konkurrenter sover ikke i timen, de heller.

17 TOMMER IKKE STORT NOK: DRM-fri musikk i iTunes og en MacBook Pro med 17 tommers skjerm var ikke nok til å imponere de mange som fulgte gårsdagens Apple-lansering i San Francisco. Foto: APPLE
17 TOMMER IKKE STORT NOK: DRM-fri musikk i iTunes og en MacBook Pro med 17 tommers skjerm var ikke nok til å imponere de mange som fulgte gårsdagens Apple-lansering i San Francisco. Foto: APPLE Vis mer