BESTSELGER:: Kate Atkinsons bok var ikke overraskende den mestselgende romanen i Storbritannia i 2013. Foto: NTB SCANPIX / AFP PHOTO / BEN STANSALL
BESTSELGER:: Kate Atkinsons bok var ikke overraskende den mestselgende romanen i Storbritannia i 2013. Foto: NTB SCANPIX / AFP PHOTO / BEN STANSALLVis mer

Hva om den blekfete kakemonsen Hitler ble skutt i 1930?

Kate Atkinson skriver intelligent og underholdende.

ANMELDELSE: Nord-London 1910:  I et vakkert hus i Mayfair ligger middelklassekvinnen Sylvie og skal føde. Det er forrykende snøstorm, og legen rekker ikke frem. Barnet blir født med navlestrengen rundt halsen, og puster ikke: «Mørket lukket seg».

Neste kapitel, samme scene, men i denne versjonen rekker legen frem. Han får liv i jenta, som får navnet Ursula. Vi følger henne noen år fremover. Hun leker med sine søsken, et vindu er åpent, hun lener seg ut, og faller; «mørket lukket seg». I neste kapitel blir hun akkurat reddet — og overlever, inntil spanskesyken dukker opp, og så videre...    

Nær døden
Den britiske forfatterinnen Kate Atkinson har i denne fortellingen lekt med tanken på de mange gangene vi er nære ved å dø — men reddes av tilsynelatende tilfeldigheter og får en ny sjanse.

Det vil si. Hun utstyrer følsomme Ursula med en intuisjon for framtidige katastrofer. De gangene Ursula følger intuisjonen, overlever hun. I en av versjonene kommer Ursulas lillebror Teddy hjem med en amerikaner. Hun forelsker seg, han voldtar henne, hun må ta abort.

Etter det blir hun et offer, og gifter seg med en som denger henne gul og blå. I en annen versjon er hun sterk nok til å avvise amerikaneren, og blir elskerinnen til admiralen Crighton. I en versjon forlater han sin kone. I en annen versjon våger han ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Krigshistorie
Dette kunne blitt nokså tøysete om Atkinson var en dårlig forfatter. Det er hun ikke. Riktignok tar det litt tid før vi venner oss til de mange gangene forfatteren skrur tiden tilbake til vinterstormen i 1938. Men etter hvert sitter det. Atkinson skriver så utrolig lett og flytende — på norsk takket være Christian Rugstad.

Hva om den blekfete kakemonsen Hitler ble skutt i 1930?

Hun har de mest elegante bilder, skikkelser, miljøbeskrivelser og intelligente spissformuleringer i en bok som egentlig er en krigshistorie, sett fra ulike synsvinkler.  

I en av versjonene drar Ursula til Tyskland i tredveårene, og gifter seg med en som senere blir tysk offiser. Ved et tilfelle blir hun kjent med Hitlers elskerinne Eva Braun, og havner på Berghof i 1939, der Atkinson dikter inn en Führer som klapper Ursulas lille datter så ømt på kinnet. Da følger vi Ursula under den brutale bombingen av Berlin i 1945. I en annen versjon er Ursula i London under Blitzkrigen — med en gruppe som rydder opp etter bombene. Det er de mest intense scenene i denne boka; bombene som aldri slutter på falle, mennesker innestengt i hus, avrevne kroppsdeler.

Forfatteren som Gud
«Tenker du iblant på hva som ville skjedd hvis en liten ting var blitt endret i fortiden», spør Ursula Teddy i en av versjonene. Hun leker da med tanken på at Hitler hadde dødd under fødselen, eller kanskje var blitt adoptert av en kvekerfamilie. For ikke bare de livene våre, men også de store verdensbegivenheter består av ørsmå tilfeldigheter. En liten vri et sted, og alt ville sett annerledes ut.

«Liv etter liv» blir også en kommentar til det å skrive, der forfatteren opererer som en Gud og kan skrive hva som helst — til og med forandre verdenshistorien. Nettopp det gjorde C. J. Samson i «Skygge over London» (2013), der han lar tyskerne vinne krigen. Ursula gir oss en annen versjon.

Dreper Hitler
I den knappe prologen til denne rikholdige boka, er vi med Ursula på en kafè i Mûnchen i 1930. Der sitter den blekfete slikkmunnen Adolf og mumser i seg Kirschtorte. Hun trekker opp farens gamle tjenestepistol og skyter den fratstøtende lille korporalen. Med det ville hun ha reddet livet til seks millioner jøder — og Europa fra ruiner.

Hvor mange av oss har vel ikke tenkt den tanken, og hvor befriende er det ikke å kunne leve seg inn i en så god fortelling der det faktisk skjer.