REKLAMEESTETIKK: Olav Waastad, Eindride Eidsvold, Ole Johan Skjelbred og Trine i en seng fra IKEA. Foto: Øyvind Eide, Nationaltheatret
REKLAMEESTETIKK: Olav Waastad, Eindride Eidsvold, Ole Johan Skjelbred og Trine i en seng fra IKEA. Foto: Øyvind Eide, NationaltheatretVis mer

Anmeldelse «Revolusjon», Nationaltheatret:

Hva skal til for å gjøre samfunnsoppvåkning til et salgbart konsept? Tilsett reklameestetikk og latter

Stylet tidsbilde

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TEATER: Revolusjonerende er Christian Lollikes «Revolusjon» ikke. Revolusjonært kan en ikke si at det er, heller.

Snarere viser teaterforestillingen et tidsbilde der menneskene vet at forandring må til, uten at de - det vil altså si vi - klarer å gjennomføre den minste endring.

«Noe» må gjøres, det kan de fleste være enige i. Men når en skal bestemme hva dette «noe» er, ender det i avmakt. Mennesket snakker, mens kloden går under.

Menneske = forbruker

Etter en innledning som nok best kan beskrives som en underbevissthetssekvens - der ulike former for følelse av personlig utilstrekkelighet blir vist fram - introduserer Lollike oss for fire personer på en IKEA-utstilling.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn