Hva skal vi med Brage?

Erik Fosnes Hansen og Linn Ullmann er ikke nominert til årets Bragepris. Det er trolig et større problem for Brageprisen enn for Erik Fosnes Hansen og Linn Ullmann.

  • Som bransjepris betraktet har Brage aldri oppnådd samme oppmerksomhet eller prestisje som for eksempel Spellemann- eller Amandaprisen. Årsaken er ikke nødvendigvis at bokmennesker har vanskeligere for å la seg begeistre eller forarge enn det musikk- og filmarbeidere har. Når den TV-sendte Bragepris-utdelingen helt fra starten i 1992 har slitt for å finne sin form som underholdningsprogram, kan det for eksempel ha sammenheng med at den overordnede hensikten med prisen aldri har vært overbevisende formulert fra arrangørenes side. Forleggerforeningens brave ønske om «å utbre interessen for god skriftkultur», låter ikke mer forpliktende enn at den kunne være hentet fra en hvilken som helst mønsterplan for den norske skole. Og det garanterer i hvert fall ikke for god TV-underholdning.
  • Jurymedlem for den skjønnlitterære prisen, Tone Solberg, sier i dagens avis at hun «ser på Brageprisen som en relativt kommersiell affære fra Forleggerforeningens side» og at Kritikerprisen henger langt høyere. Brageprisen må nødvendigvis bli mer subjektiv, forklarer hun. Det er sikkert en korrekt iakttakelse, men neppe med på å øke den folkelige oppslutningen om Brageprisen.
  • Det har nærmest vært et hellig mantra i norsk litterær debatt at kritikernes subjektive vurderinger er ukrenkelige. Retten til å være subjektiv er den beste garantien for integritet og uavhengighet i litterære bedømmelser, hevdes det. Men den rene subjektivitet kan også føre til den rene vilkårlighet, og tilfeldigheter lar seg som kjent ikke lett begrunne.
  • Kanskje det er her Brageprisens største problem ligger: Når den brede, litterært interesserte offentlighet føler seg ekskludert fra innsikt i hvilke kriterier Brage-juryene legger til grunn for bedømmelsen av norske bøker, styrker ikke akkurat det folks følelse av delaktighet i kåringen av det som skal være «Den norske Bokprisen». Snarere kan det komme til å øke den eksisterende kløften mellom det litterære establishment og den lesende allmennhet.
  • Derfor er det i dag på sin plass å spørre: Hva skal vi egentlig med Brageprisen?