SPRÅK ER FRIHET: Forfatteren Ben Marcus har nylig polemisert mot Jonathan Franzen, som i et utspill hevdet at forfattere som skriver «vanskelig» prosa, truer litteraturens framtid ved å skyve fra seg leseren. Marcus mener tvert imot at forfattere er forpliktet til å bruke språket fritt. Foto: Fredrik Wandrup
SPRÅK ER FRIHET: Forfatteren Ben Marcus har nylig polemisert mot Jonathan Franzen, som i et utspill hevdet at forfattere som skriver «vanskelig» prosa, truer litteraturens framtid ved å skyve fra seg leseren. Marcus mener tvert imot at forfattere er forpliktet til å bruke språket fritt. Foto: Fredrik WandrupVis mer

Hva skjer hvis barnas språk blir de voksnes verste fiende?

Romanen «Flammealfabetet» tester ut det vi frykter mest.

Meninger

I morgen feires den internasjonale språkdagen. Men hva skjer hvis språket blir en trussel mot vår eksistens?

Dette er tema for romanen «Flammealfabetet» av den amerikanske forfatteren Ben Marcus (48), som nylig besøkte Kapittel 2015 i Stavanger.

Han har skrevet en uhyggelig bok om ei framtid der språket vender seg mot menneskene. En form for sykdom gjør at språk påfører menneskene en dødelig sykdom. Det merkes først hos barna. Ordene deres og stemmene deres, måten de snakker på, gjør folk syke og fører til at de dør. Altså science fiction? Horror? Mareritt? Dystopi?

Ben Marcus ser ikke ut som om han vil noen vondt. Men han har skrevet ei bok som har fått anmeldere til å hevde at de er blitt dårlige av å lese boka. Likevel har de utropt den til et mesterverk.

- Språk er noe enormt kraftfullt, sier Marcus.

- På engelsk fins et ordspråk: «Sticks and stones may hurt my bones, but words can never hurt me.» Dette er ikke sant. Selvsagt kan språk såre. Jeg har forestilt meg at ordene, det vi trenger mest av alt for å ha kontakt med hverandre, blir et våpen. Hva vil skje med familien og samfunnet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Marcus har selv barn, og de har inspirert ham.

- Barna er det kjæreste vi har. Hva vil skje hvis de plutselig ble en trussel? Hvor hardt kan man presse lojaliteten til sine kjæreste? Gjennom denne historien har jeg gjort meg selv sårbar. Bare ved å teste mine egne grenser, kan jeg bli engasjert. Alle er redde for å dø. Tanken på at språket blir noe farlig, er selvsagt skremmende. Men virkelig konfliktfylt blir det først når det preger forholdet mellom en far og en datter.

Forfatteren, som har to romaner og to novellesamlinger bak seg, tiltrekkes av mørke fortellinger. Men også historier som speiler moralske konflikter. Hans favorittforfattere er diktere som Thomas Bernhard, J.M. Coetzee, Kazuo Ishiguro og Joseph O?Connor, og filmskapere som Fassbinder, Cronenberg og Guy Maddin.

Kritikere har påpekt at folk som graver seg ned, stadig går igjen i bøkene hans.

- Det stemmer nok. I «Flammealfabetet» flykter de under jorda for å unngå barna sine. En høyst skremmende situasjon. Folk er alltid redde for å bli nedgravd. Under jorda blir man ekstra sårbar. I tillegg har de denne frykten for ord og stemmer. I boka spør jeg hva språket egentlig er til for. Hva trenger vi for å overleve? Hva står på spill? spør Ben Marcus.

-  Og ikke minst: Hva ville vi vært uten språk?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook