- Hva vet du om kvinner, Arne?

Sist Arne Berggren laget teater handlet det om en sexfiksert fjortis. Denne gang handler det om fire damer.

- Jeg vet ikke så mye om kvinners følelsesliv. Men jeg har gjort kraftig research, ler Arne Berggren.

Ideen til stykket vokste fram fra en herværende avis' slakt av hans forrige oppsetning, «Sexy», hvor anmelderen foreslo følgende: «Hva med en slags tragedie om menstruasjonens mest intime og påtrengende hemmeligheter, under tittelen «Ei blott til lyst?».

- Det var en jævlig god idé, hvorfor ikke skrive et stykke om kvinner, tenkte jeg. Man kan få mange ideer fra sine bitreste fiender, humrer Berggren.

Verbalt slagsmål

Tittelen kjøpte han ikke, og det handler ikke så mye om mensen heller, mer om menn, sett fra en kvinnes ståsted. Skrevet av en mann.

- Det heter «Du ser SÅ godt ut». Det er noe dere kvinner sier hele tida, uten nødvendigvis å mene det. Stykket begynner der, i all fordragelighet, men utarter seg ganske raskt til et verbalt slagsmål. Det forundrer meg at det ikke er mulig å plassere fire kvinner foran en kartong vin uten at én begynner å grine. Det burde stå en advarsel på pappvinen, sier Berggren.

Og rister på hodet.

- Jeg tror en del kvinner vil kjenne seg igjen. Dere føler og føler og føler, men spør du en kvinne hva kjærlighet er, får du som regel noe ukebladbabbel til svar. Dagens feministdebatt går i alle retninger, og alle vil helst ha sin vinkling, mener forfatteren.

«Du ser SÅ godt ut» er blitt til i tett samarbeid med de fire skuespillerne Eli Anne Linnestad, Birgitte Victoria Svendsen, Camilla Strøm Henriksen og Helle Haugen, som alle spilte i «Sexy».

- De har sørget for å luke ut de verste overdrivelsene, ler Berggren.

Stykket handler om et stykke som til sjuende og sist ikke er et stykke. De fire skuespillerne møtes på en leseprøve, bare for å oppdage at manus mangler. Stykket må de skrive selv.

- Jeg håper publikum går litt i surr om hvem som snakker, forfatteren eller skuespilleren, sier Berggren.

Sjansen burde være der. Det samme er sjansen for at Berggren erter på seg store deler av Teater-Norge.

Rappkjeftede

- Her får du bekreftet dine verste fordommer om teatret. De fire kvinnene er særdeles rappkjeftede, og de henger ut både skuespillere og teatersjefer. Det skinner nok gjennom at stykket er skrevet av en teaterskeptiker, sier Berggren.